Rooms-Katholieke Kerk Nederland > Actueel > Nieuwsberichten voor parochies > Wereldmissiedag 23 oktober: de blik gericht op Kibera, Nairobi

Wereldmissiedag 23 oktober: de blik gericht op Kibera, Nairobi

Zondag 23 oktober is het Wereldmissiedag in de missiemaand oktober. Paus Franciscus gaat in zijn boodschap voor deze dag in op het thema ‘Om mijn getuigen te zijn’. Dit thema komt uit het Bijbelboek Handelingen van de Apostelen: “Gij zult kracht ontvangen van de Heilige Geest die over u komt, om mijn getuigen te zijn in Jeruzalem, in geheel Judea en Samaria en tot het uiteinde der aarde” (1, 8).

De paus staat in zijn boodschap stil bij drie sleutelbegrippen uit de tekst in Handelingen, die de drie fundamenten van het leven en de zending van de leerlingen van Jezus samenvatten: “Om mijn getuigen te zijn”, “tot aan het uiteinde der aarde” en “gij zult de kracht ontvangen van de Heilige Geest”.

Op missiezondag (en zaterdag) wordt in de parochies gecollecteerd voor de Stichting Pauselijke Missiewerken Nederland, Missio, onderdeel van de internationale Pauselijke Missiewerken. Dit jaar richt Missio de blik speciaal op Kibera, Nairobi.

Megacity

De metropool Nairobi in Kenia staat met zijn 7,5 miljoen inwoners op het punt een megacity te worden. Dagelijks stromen mensen vanuit het omliggende gebied de stad binnen in de hoop op werk en een betere toekomst. Zo’n zestig procent van de stadsbevolking van Nairobi leeft in meerdere grote slums op slechts zes procent van de oppervlakte van de stad.

In de campagne van dit jaar richt Missio de aandacht op de grootste slum: Kibera.  Missio volgt enkele bewoners van de slum en het pastorale werk van zuster Mary Wambui (‘Little Sisters of Jesus’) en pastor Firmin Koffi (Yarumal-missionarissen).

Jungle

Kibera is Kiswahili en betekent jungle. Naar schatting een half miljoen mensen wonen hier dicht opeen gepakt. Slechts een vijfde deel van de huizen heeft stroom; drinkwater moet bij waterstations gehaald worden. Hygiëne is een groot probleem. De meeste mensen die hier leven willen maar één ding: weg. De Yarumal missionarissen onder leiding van pastor Firmin Koffi zeggen: “Kibera is een goede leerschool” – en zij blijven.

Kijk voor meer verhalen en informatie, ook om te geven, op www.missio.nl

Download hier de boodschap van paus Franciscus voor Wereldmissiedag 2022.

Op de foto (H. Schwarzbach voor Missio) ziet u zuster Mary Wambui, Caroline Anyango en pastor Firmin Koffi.

Tags: , , ,