Rooms-Katholieke Kerk Nederland > Actueel > Wereldjongerendagen in Panama vinden plaats op 22-27 januari 2019

Wereldjongerendagen in Panama vinden plaats op 22-27 januari 2019

De Wereldjongerendagen (WJD) 2019 vinden plaats van 22 tot 27 januari. Dit maakte de organisatie van het jongerenevenement bekend. De bijeenkomst vindt plaats in Panama Stad tijdens de lokale zomerperiode. De datum kan vanwege de schoolroosters ingewikkeld zijn voor deelnemers uit Europa en Noord-Amerika. Tijdens een persbijeenkomst op 20 januari in Panama legde de aartsbisschop van Panama Stad, Mgr. José Domingo Ulloa, echter uit dat het weer doorslaggevend moest zijn bij de keuze voor de datum.

Vooral het vermijden van het zware regenseizoen in Panama is van belang. “We zijn ons ervan bewust dat het geen vakantieperiode is in veel landen,” gaf de aartsbisschop aan. “Maar we zijn ervan overtuigd dat het niet in de weg zal staan van de deelname van duizenden jonge mannen en vrouwen, vanuit alle continenten.” De aartsbisschop richtte zich rechtstreeks tot de jongeren met een uitnodiging: “Jullie zijn de ambassadeurs van deze WJD. Met een open hart en met open armen verwacht Panama jullie om samen het geloof te beleven, te ervaren dat je de Kerk bent.”

Ook paus Franciscus is zich ervan bewust dat de datum lastig kan zijn voor pelgrims die gewend zijn dat de WJD plaatsvinden in augustus. De pauselijke nuntius in Panama roept op tot solidariteit. Hij gaf aan dat de paus weet dat jongeren uit deze regio naar alle WJD’s zijn geweest, ook als de data voor hen ingewikkeld waren. De nuntius vertelde verder dat de WJD een regionale invulling zullen krijgen. Het plan is dat buurlanden als Guatamala en El Salvador pelgrims zullen huisvesten in de Days of the Diocese.

Wereldjongerendagen
De WJD vinden elke twee à drie jaar plaats. Paus Franciscus maakte bij de slotviering van de WJD 2016 in Krakau bekend dat de WJD in 2019 in Panama zijn. De organisatie verwacht 350.000 pelgrims te mogen verwelkomen en vele bisschoppen en kardinalen.

Lees hier meer over de thema’s van de komende WJD.

(Bron: Crux)

Foto: Ramon Mangold, pelgrimage WJD 2016 in Krakau.