Rooms-Katholieke Kerk Nederland > Actueel > ‘We willen namens Actie Kerkbalans van kerkleden horen: wat vind jij belangrijk aan je kerk?’

“We willen van kerkleden horen: wat vind jij nou belangrijk aan je kerk?” Anna Kruse is lid van het Kerkbalans campagneteam namens de R.-K. Kerk. Samen met Daan Damsteeg, lid namens de PKN, hoopt ze dat zoveel mogelijk mensen de peiling invullen die Actie Kerkbalans voor 2020 heeft uitgezet.

In een video van katholiekleven.nl vertellen Daan Damsteeg en Anna Kruse ook waarom de kerk voor hen persoonlijk waardevol is. En ze nodigen kerkleden uit na te denken over deze vraag en de Kerkbalanspeiling in te vullen.

Sebastiaan Rutten is acoliet en vrijwilliger in een van de mooie kerken die Nederland rijk is: de Liduina basiliek in Schiedam. Daar spreekt katholiekleven.nl ook met hem en met Ad Sosef.

Kerkbalansconsulent Ad Sosef ondersteunt parochies in het bisdom Rotterdam als het gaat om Kerkbalans. Hij benadrukt dat waarde van de kerk over het gebouw én de gemeenschap gaat: “Denk maar aan wat onlangs gebeurd is in Hoogmade, waar de kerk afgebrand is met als meest dramatische moment het omvallen van de torenspits. Mensen werden geïnterviewd: wat doet het u? En ze vertelden over het gebouw als gezichtsbepalend voor Hoogmade. Maar meer nog vertelden ze dat het de plek was waar ze trouwden, waar de kinderen gedoopt werden, waar de uitvaart van een vader plaatsvond. Dat zijn allemaal momenten die de waarde aangeven van het gebouw en van de gemeenschap.”

Bekijk deze interviews in de video van katholiekleven.nl en doe ook mee aan de peiling van Actie Kerkbalans. Wat vind jij belangrijk aan jouw kerk? Ga naar www.kerkbalans.nl/peiling2020  (meedoen kan tot 1 januari 2020).

De resultaten worden gepresenteerd op 17 januari 2020.

Tags: , ,