Rooms-Katholieke Kerk Nederland > Actueel > Interreligieuze dialoog > In Vrijheid Verbonden op de bres voor een zorgzame samenleving

In Vrijheid Verbonden op de bres voor een zorgzame samenleving

Ruim 250 belangstellenden kwamen op maandag 22 januari jongstleden af op de jaarlijkse bijeenkomst van In Vrijheid Verbonden in TivoliVredenburg te Utrecht. Het interreligieus netwerk dat zich sterk maakt voor democratie koos deze maal voor het thema ‘een zorgzame samenleving’. De bijeenkomst werd bijgewoond door HKH Prinses Beatrix. Vanuit de R.-K. Kerk nam onder meer deel mgr. J. van den Hende, voorzitter van de bisschoppenconferentie.

De hoofdspreekster was Greenpeace activiste Faiza Oulahsen. Zij vertelde over haar gevangenschap in Rusland in 2013. In de gevangenis werden haar idealen op de proef gesteld. Toch is ze nog steeds vastbesloten om zich in te zetten voor een leefbare wereld voor toekomstige generaties. Vanuit de zes tradities – jodendom, christendom, islam, hindoeïsme, boeddhisme, humanisme – werd op het thema gereageerd met voordrachten, zang en muziek. Hindoezangeres Sangeeta Bhageloe trad op en boeddhiste Jotika Hermsen toonde de ‘vlag van compassie’.

De christelijke bijdrage aan het programma bestond uit een optreden van ‘Suryana’, een orkest bestaande uit jonge Syrische vluchtelingen. De muzikanten ervaren de zorgzame samenleving aan den lijve. Ze kregen instrumenten in bruikleen van een fanfare uit Dorst en er werd spontaan geld ingezameld. Het orkest werd opgericht met hulp van het bisdom Breda. Fatin Eshaw, medewerkster van het bisdom Breda bij het project Vluchtelingen voor Vluchtelingen, wees de jonge Syriërs de weg. Kapelaan Jochem van Velthoven verzorgt de contacten voor het orkest.

Aan het eind van de bijeenkomst kreeg Prinses Beatrix een linde cadeau. Ze zei toe die op boomplantdag in maart in Utrecht zelf te komen planten. Uiteraard waren er ook bloemen voor de oud-vorstin die volgende week haar tachtigste verjaardag hoopt te vieren: tachtig rode rozen!

Drs. Berry van Oers – In Vrijheid Verbonden

Foto: het Syrisch jongerenorkest treedt op tijdens de bijeenkomst.