Rooms-Katholieke Kerk Nederland > Actueel > Video met paus Franciscus en podcast over eerste Werelddag van de Armen

Video met paus Franciscus en podcast over eerste Werelddag van de Armen

Zondag 19 november vierde paus Franciscus de eucharistie met armen, migranten en daklozen. Tussen de 6.000 en 7.000 mensen woonden de eucharistieviering bij. Na de viering lunchte de paus met 1.500 mensen in de audiëntiezaal van het Vaticaan. Een video van deze gebeurtenis is nu te zien op Katholiekleven.nl.

19 november was de allereerste keer dat de Katholieke Kerk de Werelddag van de Armen vierde. Paus Franciscus zelf heeft de dag uitgeroepen, aan het eind van het Heilig Jaar van de Barmhartigheid.

De paus roept katholieken, en alle mensen van goede wil wereldwijd op om deze dag voortaan te vieren en om in de week daarvoor speciale zorg te hebben voor de armen. In Rome was er daarom de hele week een klein medisch centrum vlakbij het Sint Pietersplein. Hier gaven artsen de hele week hulp, zonder dat daarvoor betaald hoefde te worden.

Bekijk hier de video over paus Franciscus die de Werelddag van de armen viert met armen, migranten en daklozen in het Vaticaan.

Podcast

Katholiekleven.nl ging verder voor een podcast in Den Bosch in gesprek met bisschop De Korte en diaconaal werker Embregt Wever en sprak over het waarom van de Werelddag van de Armen en over paus Franciscus die uitdaagt om de armen niet als probleem te zien, maar als mensen die een probleem hebben. “Je moet een mens niet laten samenvallen met het probleem dat hij heeft,” vertelt Embregt Wever.

Luister hier de podcast, waarin bisschop De Korte vertelt hoe eucharistie en diaconie twee kanten van dezelfde medaille zijn en Embregt Wever een antwoord heeft op het dilemma dat je vaak hoort: als je geld geeft aan een bedelaar, geef je dan voor een brood of voor een verslaving?

Lees hier meer over de boodschap van paus Franciscus voor de Werelddag van de Armen.