Rooms-Katholieke Kerk Nederland > Actueel > oecumene > Video met hoogtepunten apostolische reis naar Cyprus en Griekenland nu online

Video met hoogtepunten apostolische reis naar Cyprus en Griekenland nu online

De website Vaticannews.va heeft een video gepubliceerd met daarin een overzicht van de hoogtepunten van de apostolische reis van paus Franciscus naar Cyprus en Griekenland. De paus bracht een zesdaags bezoek aan deze landen en keerde op 6 december terug naar Rome.

Tijdens deze reis stonden de oecumenische betrekkingen met Orthodoxe christenen en de moeilijke situatie van veel migranten en vluchtelingen in beide landen centraal.

Christelijke eenheid

De reis van paus Franciscus was van grote betekenis voor de Grieken, die het bezoek van de paus zagen als een boodschap voor christelijke eenheid voor een land met een katholieke minderheid en een orthodoxe meerderheid.

De paus had een ontmoeting met een delegatie van de Grieks-orthodoxe kerk, waarbij hij de metafoor van de eeuwenoude olijfbomen in Griekenland in herinnering bracht en hun diepe en ondersteunende wortels vergeleek met de gedeelde, apostolische wortels van het christendom die door de eeuwen heen stand hebben gehouden.

Hij had ook een persoonlijke ontmoeting met de orthodoxe primaat Hieronymus II, aartsbisschop van Athene en heel Griekenland.

Migratie

Een ander belangrijk aspect van de reis van de paus was zijn bezoek aan het Griekse eiland Lesbos, waar hij in 2016 al eerder was geweest. De paus roept vaak op tot menselijkheid voor de migranten die grenzen en zeeën proberen over te steken op zoek naar een beter leven. Het eiland Lesbos heeft duizenden migranten en vluchtelingen gezien die via het eiland probeerden naar Europa te reizen.

Tijdens een ontmoeting met een aantal van hen die momenteel in kampen op het eiland leven, deed paus Franciscus een oproep “om de verlamming van de angst te overwinnen, de onverschilligheid die doodt, de cynische onverschilligheid die nonchalant degenen in de marge ter dood veroordeelt”. Kijk voor een uitgebreid verslag van het bezoek van de paus aan Lesbos ook op katholiekleven.nl.

Jongeren

De ontmoeting met jongeren in de Sint-Dionysiusschool van de Zusters Ursulinen in Athene vormde de afsluiting van een reis. De paus hoopt met deze ontmoeting een impuls te hebben gegeven aan de nieuwe generaties die worstelen met een toekomst die gekenmerkt wordt door onzekerheden en angsten.

Bekijk de video:

Bron: www.vaticannews.va. Foto: Persdienst Heilige Stoel. Paus Franciscus bidt bij terugkeer in Rome in de basiliek van Santa Maria Maggiore voor de vele mensen die hij tijdens zijn bezoek heeft ontmoet.

Tags: ,