Rooms-Katholieke Kerk Nederland > Actueel > Interreligieuze dialoog > Vaticaanse Divali-boodschap roept christenen en hindoes op tot medemenselijkheid

Op 17 oktober 2022 gaf de Rooms-Katholieke Kerk een boodschap uit voor de hindoegemeenschap ter gelegenheid van Divali dat dit jaar op 24 oktober wordt gevierd. In de boodschap van het Dicasterie voor Interreligieuze Dialoog te Rome worden christenen en hindoes opgeroepen medemenselijkheid en medeverantwoordelijkheid voor allen te bevorderen.

Medemenselijkheid wordt in de boodschap gezien als zeer waardevol. Dit is “de handeling en de kunst van het smeden van vriendelijke en broederlijke, gezonde en harmonieuze relaties tussen mensen enerzijds en tussen hen en de natuur anderzijds”; evenzo bouwt men het dagelijks op door persoonlijke ontmoetingen en dialoog, door wederzijds luisteren en leren, met geduld en doorzettingsvermogen en met de overtuiging dat “leven bestaat waar binding, gemeenschap, broederschap is”, citeert Kardinaal Ayuso Guixot MCC, voorzitter van het Dicasterie, in de boodschap uit de encycliek Fratelli tutti.

Bij die boodschap sluit de Nederlandse katholieke Contactraad voor Interreligieuze Dialoog zich graag aan. De Contactraad, onder voorzitterschap van mgr. Woorts, en de Hindoe Raad Nederland onderhouden goede contacten.

Lichtjes

Dit jaar vieren hindoes Divali op 24 oktober. Divali is het feest van lichtjes, dat jaarlijks plaatsvindt tijdens de nieuwe maan in de maand asvin. Het feest is gewijd aan Maha Lakshmi, de hindoegodin van het licht, de voorspoed, het geluk, het succes, de wijsheid en de welvaart. Bij het Divali-feest gaat het om de goede dingen die het kwade overwinnen, het licht wint het van de duisternis, de warmte van de kou, de waarheid van de onwaarheid, de reinheid van de onreinheid. Hindoes hopen dat Lakshmi hun huis bezoekt. In de nacht van de nieuwe maan verlichten ze daarom hun huis met diya’s. Dat zijn schoteltjes met olie en een pitje, maar kunnen ook kaarsjes zijn. Door al die lichtjes wordt ook het innerlijk van de mensen verlicht. Iedereen krijgt het gevoel met een schone lei te kunnen beginnen.

Bericht: Berry van Oers, beleidsadviseur Interreligieuze Dialoog.

Download de boodschap in het Nederlands en/of in het Hindi:

Divaliboodschap 2022 Vaticaan Vertaling Nederlands

Deepavali 2022 HINDI