Rooms-Katholieke Kerk Nederland > Actueel > Vastenactie en GroeneKerken organiseren klimaatpelgrimstocht

Vastenactie en GroeneKerken organiseren klimaatpelgrimstocht

Van 30 september tot 11 oktober komt de internationale klimaatpelgrimstocht ‘Gewoon gaan!’ door Nederland. De tocht start in augustus in Polen. Ongeveer 30 pelgrims gaan vanuit daar op weg naar de 26ste Wereld klimaatconferentie die in november in Glasgow wordt gehouden. Onderweg vragen ze aandacht voor het klimaat. Vastenactie en GroeneKerken organiseren de pelgrimstocht in Nederland.

Met deze pelgrimstocht wordt aandacht gevraagd voor klimaatverandering en de rol van de mens daarin. Vastenactie en GroeneKerken organiseren de tocht in samenwerking met plaatselijke kerken. De kerken zorgen voor (eenvoudig) onderdak en eten onderweg voor de pelgrims.

Bewustwording
‘We organiseren deze tocht omdat we ons bewust zijn van de gevolgen van klimaatverandering wereldwijd. Kwetsbare mensen hebben daarvan het meest te lijden. Daarom vinden we klimaatgerechtigheid heel belangrijk. Door ons daarvoor in te zetten, geven we handen en voeten aan onze missie: werken aan een wereld waarin alle mensen een goed leven kunnen leiden. We roepen met deze tocht op om daarvoor letterlijk en figuurlijk stappen te zetten. Zo willen we dat de klimaatpelgrimstocht bijdraagt aan de bewustwording van christenen over hoe zij kunnen zorgdragen voor de schepping’, aldus Vastenactie en GroeneKerken over hun drijfveren voor dit initiatief.

‘We doen dit als kerken samen. En daar zit kracht in. We zien als Vastenactie en GroeneKerken dat een gezamenlijke stem positieve invloed kan hebben op de samenleving en op besluitvorming vanuit de overheid.’

Wat gaat er gebeuren?
Elke dag lopen zo’n 30 pelgrims een route van 25 kilometer. Ze lopen van stad naar stad.

• In elke stad worden de pelgrims opgevangen door de plaatselijke kerken. Zij zorgen voor onderdak en eten.
  • Overal organiseren de kerken activiteiten, soms samen met de pelgrims.
  • Op 11 oktober vertrekken de pelgrims met de boot uit Nederland.

Kerken, andere groepen en personen kunnen zich aansluiten bij de pelgrimstocht. Een deel van de route meelopen kan ook, vooraf opgeven is daarvoor noodzakelijk. Dit kan vanaf 1 september.

Wat is de route?
1 oktober: Borne-Goor
2 oktober: Goor-Colmschate
3 oktober: Colmschate-Apeldoorn