Rooms-Katholieke Kerk Nederland > Actueel > Tentoonstelling ‘Geloof in Geluk’ KoepelKathedraal Haarlem met o.m. bijdrage mgr. Hendriks

In de KoepelKathedraal in Haarlem is van 28 augustus tot en met 3 april 2022 de thematentoonstelling Geloof in Geluk te zien. Die gaat over het zoeken, delen en verbeelden van geluk. Aan 20 vertellers is gevraagd op dit thema te reflecteren. Onder hen zijn de bisschop van Haarlem-Amsterdam, mgr. Jan Hendriks en de Haarlemse burgemeester Jos Wienen.

Verder doen onder anderen priester/kunsthistoricus Antoine Bodar, actrice Sanne Vogel, waterpolocoach Robin van Galen, journalist Mirjam van der Vegt mee. Sommigen verbleven een tijd in de KoepelKathedraal om aan hun bijdrage te werken. De tentoonstelling omvat foto’s, video’s, kunstwerken, poëzie, podcasts en muziekcomposities.

‘Veel bijdragen zijn specifiek voor de KoepelKathedraal gemaakt. Deze op één na grootste kerk van Nederland is bij uitstek een plek die bezoekers uitnodigt om stil te staan bij hun geluksgevoel. De zoektocht naar dat gevoel is van alle tijden en ook nu onverminderd van grote betekenis. Al was het maar omdat voor menigeen het levensgeluk – ondanks het feit dat we in ons land per saldo gezonder en welvarender zijn geworden – onder druk staat. Zo is er onder ouderen eenzaamheid en groeit de werk- en schooluitval onder jongeren’, aldus de organisatie.

Route door de kathedraal

Wie de Geloof in Geluk-route door de KoepelKathedraal loopt, krijgt een plattegrond met daarop alle punten waar iets valt te beleven. De route voert langs het Willibrordusorgel, het middenschip, de zijkapellen, de zijbeuken, de kooromgang en de straalkapellen. In aansluiting op de tentoonstelling Geloof in Geluk worden onder meer lezingen, concerten en workshops gehouden. Het volledige programma, maar ook informatie over openingstijden en prijzen, is te vinden op www.koepelkathedraal.nl.

Tags: