Rooms-Katholieke Kerk Nederland > Dossiers > Uitgelicht: Coronavirus > Uitzending van de eucharistieviering op NPO2 zondag 29 maart voor het eerst met gebarentolk

Op zondag 29 maart wordt de eucharistieviering op NPO2 voor het eerst vertaald door een gebarentolk. Dit gebeurt op verzoek van het Katholieke Dovenpastoraat. Zij hebben dit gevraagd omdat de vieringen die anders werden georganiseerd met inzet van een gebarentolk, momenteel geen doorgang vinden in verband met corona. Het Dovenpastoraat wijst er op dat veel dove mensen betere en persoonlijkere toegang hebben tot informatie via een gebarentolk dan door middel van ondertiteling.

De eucharistieviering wordt zondag de 29e uitgezonden vanuit de Petruskerk in Roelofarendsveen. Pastoor Jack Glas is celebrant. Ook voor de vieringen met Palmpasen, in de Goede Week en met Pasen wordt tijdens de uitzending op NPO2 een gebarentolk ingezet.

Geloofsgesprek met mgr. Van den Hende.

Op 29 maart is bisschop Van den Hende van bisdom Rotterdam te gast bij Leo Fijen in het Geloofsgesprek op NPO2. Hij spreekt onder meer over het feit dat er in deze tijd geen publieke vieringen van de eucharistie zijn. De bisschop spreekt in dat verband naast de geestelijke communie over de ‘huiskerk’. “Ons hart is de eerste plaats waar we de Heer ontmoeten. Daar wordt nu door deze situatie meer een beroep op gedaan. We kunnen onze harten met elkaar verbinden ook, dat ze met elkaar kloppen uit liefde voor en met Christus en voor wat de wereld raakt als ons gemeenschappelijk huis. De Heer is degene die ons verbindt. In deze Veertigdagentijd komt dat in ons gebed, het vasten en de naastenliefde meer intens en bewuster naar voren in de huiskerk, omdat we niet naar buiten kunnen.”

Lees het hele bericht over het geloofsgesprek met mgr. Van den Hende op de site van bisdom Rotterdam.

Zondag 29 maart op NPO2 bij KRO-NCRV:

09.45 uur: Geloofsgesprek met bisschop Van den Hende
10.00 uur: Uitzending van de eucharistieviering vanuit de Petruskerk in Roelofarendsveen. Pastoor Jack Glas is celebrant

Tags: , , ,