Rooms-Katholieke Kerk Nederland > Actueel > Nieuwsberichten voor parochies > Twee nieuwe filmpjes op katholiekleven.nl over het waarom van Kerkproeverij/Back to church

Het videokanaal van de Nederlandse Bisschoppenconferentie, katholiekleven.nl, heeft twee nieuwe filmpjes gepubliceerd over het waarom van Kerkproeverij/Back to church. Deze interkerkelijke actie om mensen uit te nodigen (weer) mee naar de kerk te gaan, wordt in 2018 in het weekend van 15 en 16 september gehouden. Lid van het interkerkelijke organiserende kernteam, vicaris Arjen Bultsma, moedigt parochies aan om mee te doen.

Hij geeft daarvoor drie goede redenen in een kort filmpje en in een tweede filmpje met een langer interview legt hij uit dat voor een bezoeker alles vreemd en onbekend kan zijn in de kerk. “We moeten ons realiseren dat als je bekend bent met kerkgang, je weet hoe het werkt. Dat je gewoon een plek kunt zoeken, hoe een liedbundel werkt, waar je wat kunt vinden, hoe de voortgang van de dienst is. Maar de eucharistieviering is soms complex als je van niets weet. Neem bijvoorbeeld het ingewikkelde van een collecte. Hoeveel moet je geven? Wat is normaal? Allemaal hele simpele vragen die voor ons gesneden koek zijn, maar voor mensen van buiten niet. Die voelen zich daardoor onzeker.”

Vicaris Bultsma noemt het een uitdaging om de eigen ‘routine’ van binnenkomen, samen gaan vieren en alles wat daarbij komt kijken nog eens door te nemen als het ware door de ogen van de gast. “Hoe loopt dat? Hoe werkt dat? Als je een buitenstaander zou zijn en je weet van niks, hoe komt dat over?”

Vier de uitnodiging

“De uitdaging aan alle geloofsgemeenschappen die meedoen is ook om vooral niet te vergeten te vieren dat er uitgenodigd is,” benadrukt Bultsma en hij verwijst naar Michael Harvey, de ‘founding father’ van ‘Back to Church’ in Manchester. “Hij zegt altijd met een woord van de apostel Paulus: Paulus heeft gezaaid, Apollos gaf water en God gaf de groei. Wat wij moeten doen is zaaien en proberen op een goede manier water te geven. Dat moeten we vieren, want daaraan kunnen we bijdragen. Wat er daarna gebeurt, is in Gods handen.”

Kijk hier de filmpjes.