Rooms-Katholieke Kerk Nederland > Actueel > Stille Omgang in de nacht van zaterdag 17 op zondag 18 maart in Mirakelstad Amsterdam

Amsterdam wordt ook wel eens ‘Mirakelstad’ genoemd. Deze kwalificatie ontleent Amsterdam aan het feit dat het een oude bedevaartsplaats is, waar al sinds de middeleeuwen een wonder of mirakel wordt geëerd. Deze verering leeft nog steeds en heeft sinds het einde van de 19e eeuw vooral gestalte gekregen via de jaarlijkse Stille Omgang. In de nacht van 17 op 18 maart vindt de Stille Omgang van 2018 plaats.

Deze religieus meditatieve omgang door het historische centrum en passerend aan het nachtelijke uitgaansleven van Amsterdam wordt elk jaar gedurende één nacht in de maand maart door het Gezelschap van de Stille Omgang georganiseerd. Duizenden gelovige mensen uit het hele land nemen er aan deel.

Jongerenprogramma

Het jongerenprogramma van de Stille Omgang vindt dit jaar plaats op zaterdag 17 maart vanaf 19.30 uur, in de Mozes & Aäronkerk, met als thema ‘Everlasting’. Wat vind jij belangrijk in het leven? Welke zaken zijn eigenlijk van blijvende waarde? En hoe zit dat met de hemel?

Verder zijn er een hoofd­programma, vijf deel­programma’s om uit te kiezen, en kan de Heilige Mis worden gevierd met Mgr. Punt (de bisschop van Bisdom Haarlem-Amsterdam). Aan het eind van de avond wordt dan de Stille Omgang gelopen door Amsterdam.

Route

De Stille Omgang volgt de route die de pastoor van de Oude Kerk in 1345 liep, nadat hij getuige was geweest van een eucharistisch wonder dat aan een zieke geschiedde: het Mirakel van Amsterdam. In de middeleeuwen vierden de christenen dit wonder met een feestelijke mirakelprocessie. Vanaf 1881 door een nachtelijke omgang in stilte, inspiratiebron voor alle stille tochten in Nederland. Uniek aan deze tocht zijn de stilte, het ontbreken van uiterlijk vertoon, het duistere uur en de zwijgende verbondenheid van de duizenden gelovigen. De Omgangers weten zich al biddend en mediterend verbonden met Jezus Christus die zich aan alle mensen van goede wil geeft als leeftocht voor onderweg.

Lees het hele bericht met aanvullende informatie over aanmelding, het programma en de vieringen op de website van bisdom Haarlem-Amsterdam.