Rooms-Katholieke Kerk Nederland > Actueel > Nieuwsberichten voor parochies > Cultuur van uitnodiging centraal op inspiratiedag 6 april voor Kerkproeverij/Back to church

Ter voorbereiding op Kerkproeverij/Back to church 2018 organiseert de Raad van Kerken in samenwerking met diverse partners een inspiratiedag. Kerkproeverij is een interkerkelijk project dat kerken stimuleert om uitnodigend te zijn. Tijdens de inspiratiedag worden kerkleiders en enthousiaste leden toegerust om hier in de lokale kerk aan bij te dragen. De inspiratiedag vindt plaats op vrijdag 6 april bij de KRO-NCRV in Hilversum.

Sprekers tijdens deze dag zijn bisschop Gerard de Korte, dominee René de Reuver (Protestantse Kerk) en prof. dr. Stefan Paas, hoogleraar. Paas is gevraagd om een verdiepende inleiding te houden over nieuwkomers in de kerkdienst. Is er zoiets als een theologie van de uitnodiging? Ook praktische kanten komen aan bod: hoe nodigen we uit en wie? Welke moeiten en bezwaren zijn er?

Vervolgens worden bisschop Gerard de Korte (foto), portefeuillehouder namens de Nederlandse Bisschoppenconferentie voor Kerk en Samenleving, en dominee René de Reuver, scriba van de Protestantse Kerk in Nederland, geïnterviewd over een kerkelijke cultuur van uitnodigen. Zij geven hun visie vanuit de twee grootste Nederlandse kerkgenootschappen die meedoen aan Kerkproeverij/Back to church.

Workshops

Tijdens het middagprogramma is er ruimte voor verdieping en de toepassing van de kennis door het volgen van verschillende workshops. Best practices, de rol van gebed, het belang van nazorg en de rol van effectieve communicatie in voor- en natraject komen daarbij aan bod.

De landelijke campagne rondom Kerkproeverij/Back to church focust op het weekend van 15 en 16 september 2018. Op lokaal niveau kunnen kerken ook zelf beslissen om dit project op een andere datum te organiseren. Via de website www.kerkproeverij.nl kunnen lokale kerken materialen downloaden, zich aanmelden voor de nieuwsbrief en hun kerk op de kaart zetten.

Back to church

Kerkproeverij werd in 2017 voor het eerst georganiseerd in Nederland en is gebaseerd op de Engelse Back to Church Sunday. Het project is interkerkelijk en partners zijn onder anderen de Raad van Kerken, EO, KRO-NCRV, MissieNederland, Alpha Nederland en de IZB.

Aanmelden voor de inspiratiedag van 6 april kan nog! Meer informatie en een aanmeldmogelijkheid is te vinden op www.kerkproeverij.nl