Rooms-Katholieke Kerk Nederland > Actueel > R.-K. Kerk en PKN komen met gezamenlijke verklaring tegen antisemitisme

R.-K. Kerk en PKN komen met gezamenlijke verklaring tegen antisemitisme

De Rooms-Katholieke Kerk en de Protestantse Kerk in Nederland spreken zich in een gezamenlijke verklaring uit tegen een toenemend antisemitisme in ons land. De twee grootste kerkgenootschappen in Nederland sluiten daarmee aan bij een gevoel van urgentie over dit onderwerp in politiek en samenleving.

Met grote zorg zien zowel de Rooms-Katholieke Kerk in Nederland als de Protestantse Kerk in Nederland dat het antisemitisme sterker wordt. Telkens zijn er incidenten die ertoe leiden dat een onveilig klimaat kan ontstaan voor de Joodse gemeenschap in Nederland. Dat is ontoelaatbaar. Voor de kerken is het blijvende gesprek met de Joodse gemeenschap in Nederland van groot belang’, schrijven de kerken in hun verklaring.

Internationale bijeenkomst

Dit jaar worden diverse bijeenkomsten, studiedagen en conferenties gewijd aan het onderwerp antisemitisme. Zo vond dinsdag 25 juni een internationale bijeenkomst over de opkomst van het antisemitisme plaats. Deze bijeenkomst werd gehouden in de Ridderzaal in Den Haag en was georganiseerd in samenwerking tussen verschillende politieke partijen, maatschappelijke organisaties en vertegenwoordigers van de Joodse gemeenschap in Nederland.

Eerder dit jaar voerde het Centrum Informatie en Documentatie Israël (CIDI) actie door uit solidariteit met de Joden in ons land mensen te vragen een keppeltje te dragen, iets dat op veel plaatsen lang niet meer vanzelfsprekend is. Daarnaast zijn er verschillende politieke initiatieven, die maatregelen voorstellen om antisemitisme tegen te gaan.

‘We rekenen het ook tot onze verantwoordelijkheid er alles aan te doen om antisemitisme in de hele samenleving tegen te gaan en om initiatieven te ondersteunen die daar een dam tegen opwerpen. Hierbij roepen wij de overheid alsook de gehele samenleving op om alles te doen wat in haar vermogen ligt om antisemitisme te bestrijden. Wij zijn als kerken vanzelfsprekend bereid tot nader overleg en verdere samenwerking’ zo besluiten de kerken hun verklaring.

Lees hier de hele verklaring.

Foto: via Pixabay