Rooms-Katholieke Kerk Nederland > Actueel > Thema voor Wereldjongerendagen 2022 bekend gemaakt: ‘Maria stond op en ging met spoed’

Paus Franciscus heeft op zaterdag 22 juni het thema bekend gemaakt van de Wereldjongerendagen (WJD) die in 2022 plaatsvinden in Lissabon: ‘Maria stond op en ging met spoed’. De paus deed dit aan het eind van een internationale bijeenkomst met jongeren in Rome.

Zo’n 250 jongeren, waaronder twee Nederlanders die waren afgevaardigd vanuit de Nederlandse kerkprovincie, waren drie dagen bijeen om te spreken over de Kerk en jongeren. Zij deden dit op basis van het document ‘Christus vivit’. Die tekst werd geschreven na de bisschoppensynode over ‘Jongeren, het geloof en de onderscheiding van de roeping’ in oktober 2018.

Paus Franciscus vertelde de jongeren dat hij hoopt op een harmonieus samengaan van “onze reis in het verlengde van de bisschoppensynode en onze tocht naar de WJD in Lissabon.” Hij benadrukte: “Jullie hebben elkaar nodig, als je een verschil wilt maken in de wereld die voortdurend neigt naar verdeeldheid,” aldus de paus. “Alleen als we samen optrekken, zijn we werkelijk sterk. Laten we met Christus, die het Brood ten Leven is en ons de kracht geeft voor onze tocht, zijn vuur brengen om licht te brengen in de duisternis in deze wereld.”

Verder zijn ook de thema’s bekendgemaakt van de WJD’s die in de bisdommen worden gehouden in de jaren voorafgaand aan Lissabon. Ze staan allemaal in het teken van op weg gaan om het goede nieuws te verkondigen.

WJD 2020: ‘Jongeman, Ik zeg je: sta op!’ (Lucas 7, 14)

WJD 2021: ‘Richt u op. Ik stel u aan tot getuige van wat u gezien hebt’ (vgl. Handelingen 26, 16)

WJD 2022 (Lissabon): ‘Maria stond op en ging met spoed’ (Lucas 1, 39)

Bericht: katholiekleven.nl, foto: Ramon Mangold, WJD 2019.