Rooms-Katholieke Kerk Nederland > Actueel > Interreligieuze dialoog > Prinses Beatrix plant voor In Vrijheid Verbonden koningslinde op boomfeestdag

Prinses Beatrix plant voor In Vrijheid Verbonden koningslinde op boomfeestdag

Op woensdag 14 maart tijdens de nationale boomfeestdag plantte prinses Beatrix een koningslinde in het Griftpark in Utrecht. Het evenement was georganiseerd door In Vrijheid Verbonden, het interreligieus platform dat zich sterk maakt voor democratie.

Vanuit de Rooms-Katholieke Kerk waren aanwezig Berry van Oers, bestuurslid van In Vrijheid Verbonden en secretaris van de R.-K. werkgroep ‘Laudato Si’, en Marjolein Tiemens van de Groene Kerk St. Petrus’ Banden uit Driebergen.

Eerder op 22 januari kreeg prinses Beatrix tijdens een symposium van In Vrijheid Verbonden over duurzaamheid een koningslinde cadeau. De prinses beloofde toen de boom, een symbool van duurzaamheid, zelf te komen planten op boomfeestdag in Utrecht.

Interreligieus

Om 11.00 uur arriveerde ze in het park opgewacht door vertegenwoordigers van jodendom, christendom, islam, hindoeïsme, boeddhisme en humanisme die betrokken zijn bij duurzame initiatieven.

Faiza Oulahsen, activiste van Greenpeace, pleitte voor het ondernemen van zichtbare gezamenlijke acties. Boer en filosoof Jan Huijgen had daar wel oren naar. “Wij willen jongeren bewust maken van de samenhang van klimaat, voedsel en landbouw”, zei hij. Atie de Vos van het project Groene Kerken en Moskeeën nam voortaan de trein in plaats van het vliegtuig bij buitenlandse reizen. Haar collega Jan Vroonland viel haar bij. “De vervuiling door plastic is een wereldprobleem waaraan we kortbij zelf meteen iets kunnen doen”, zei hij. Marjolein Tiemens zei dat ze de relaties tussen mens en aarde onder de aandacht wil brengen. Ze richtte er een bedrijfje voor op onder de naam ‘Groen Geloven’. Michael Ritman, voorzitter van de Boeddhistische Unie Nederland, vertelde over de stroomstoring die hij pas geleden in Amsterdam meemaakte. Ritman: “Je realiseert je dan hoe vanzelfsprekend je het vind dat alles functioneert”. Boeddhist Matthijs Schouten benadrukte dat het bij de inzet voor een duurzame samenleving vooral gaat om de vraag ‘wie wil je als mens zijn’. Mgr. Joris Vercammen, aartsbisschop van de Oud-Katholieke Kerk, sloot daar bij aan. “Wellicht kunnen we ons in de komende tijd ook bezighouden met de ‘binnenkant’ van duurzaamheid”, stelde hij voor. Mgr. Vercammen is onder meer betrokken bij activiteiten rond de milieu-encycliek Laudato Si van Paus Franciscus. De katholieke initiatieven in Nederland op het terrein van duurzaamheid worden gecoördineerd binnen de werkgroep ‘Laudato Si’ waarvan bisschop Gerard de Korte voorzitter is.

Twee vliegen in één klap

Samen met een aantal kinderen plantte de prinses de boom. De parkbeheerders gaven uitleg: “Als we kinderen bomen laten planten slaan we twee vliegen in één klap: kinderen helpen de gemeente bij het verbeteren van het milieu en de gemeente maakt kinderen bewust van het belang van bomen voor een gezond milieu.”

Prinses Beatrix was blij met alle initiatieven voor het verbeteren van het milieu. Ze deed mee aan het plantevenement om daarmee aandacht te vragen voor duurzaamheid. Om 12.00 uur vertrok de prinses. “Zorg goed voor het park en de boom”, zei ze toen ze in de auto stapte.

Foto: Prinses Beatrix bij aankomst in het Utrechtse park voor het planten van de koningslinde opgewacht door onder meer Marjolein Tiemens (rechtsvoor) van de Groene R.-K. Kerk St. Petrus’ Banden uit Driebergen.

Verslag en foto: Berry van Oers.