Rooms-Katholieke Kerk Nederland > Actueel > Podcast met bisschop Van den Hout over Wereldmissiedag, zondag 24 oktober

Podcast met bisschop Van den Hout over Wereldmissiedag, zondag 24 oktober

“De Kerk is per definitie missionair. Vanaf het allereerste begin. Jezus heeft ons een missie gegeven, een opdracht: ga uit, trek over de hele wereld en doop, maak mensen tot mijn leerlingen en leer hen te onderhouden, alles wat Ik u bevolen heb. Dat is het missiestatement van onze Kerk.” In een podcast vertelt bisschop Van den Hout over Wereldmissiedag, zondag 24 oktober.

Bisschop Van den Hout, bisschop van Groningen-Leeuwarden, is bisschop-referent voor missie. “We hebben een missiestatement dat we hebben gekregen van Christus. Het is goed om daar aandacht voor te vragen, om daar onze energie in te steken en erover na te denken. Daarom vieren wij Wereldmissiedag”, zegt hij in de podcast, die gepubliceerd is op katholiekleven.nl.

Bisschop Van den Hout gaat in op de boodschap van paus Franciscus voor deze Wereldmissiedag: “Het is voor ons onmogelijk niet te spreken over hetgeen wij gezien en gehoord hebben” (Handelingen 4, 20). “Als je de liefde van God hebt ontdekt, dan wil je dat niet voor jezelf houden”, zegt de bisschop daarover.

Iedereen missionaris?

Enerzijds gaat Wereldmissiedag over de missionarissen, vaak religieuzen, die naar andere landen gaan om daar vanuit hun geloof te werken. “Maar het is ook een boodschap aan alle gedoopten”, aldus de bisschop. Iedereen missionaris? “Ja, hoewel er natuurlijk altijd mensen zijn die zich speciaal daarvoor geroepen weten en niet iedereen hetzelfde hoeft te doen.”

Luister de podcast op www.katholiekleven.nl

(Foto mgr. Van den Hout: Ramon Mangold. Illustratie: Lidy de Koning)

Tags: ,