Rooms-Katholieke Kerk Nederland > Actueel > Paus Franciscus werkt aan vervolg op groene encycliek Laudato si’

Paus Franciscus werkt aan vervolg op groene encycliek Laudato si’

Paus Franciscus heeft tijdens een ontmoeting met een groep advocaten op 21 augustus aangekondigd dat hij aan een vervolg werkt van zijn ‘groene’ encycliek Laudato si’ (2015). In het schrijven, dat geen encycliek zal zijn, wil hij zijn boodschap van de encycliek actualiseren, tegen de achtergrond van enkele hedendaagse uitdagingen.

In zijn encycliek uit 2015 staan klimaatverandering en de integriteit van de schepping centraal. In de nieuwe publicatie wil hij specifiek aandacht besteden aan de klimaatcrisis. Franciscus gaf echter geen nadere toelichting. Lees hier meer over Laudato si’.

Basisprincipes van de rechtstaat

De paus sprak met de advocaten ook over handhaving van de basisprincipes van de rechtstaat. Tegen de achtergrond van EU-sancties tegen landen als Polen en Hongarije, maar ook de kritiek op de harde aanpak van demonstranten door de politie in Frankrijk maande hij aan om ook bij crisissituaties de basisprincipes van de rechtstaat, zelfs met tijdelijke maatregelen, niet op de helling te zetten. ‘De rechtsstaat moet ten dienste staan van mensen en is bedoeld om hun waardigheid te beschermen.’ Maar ook misvattingen over de menselijke natuur en de menselijke persoon kunnen die bescherming aantasten en zelfs de deur openen voor ernstige misbruiken.

Franciscus verwees naar de tendens om steeds meer individuele rechten op te eisen, waarbij niet langer rekening wordt gehouden met de sociale context, waarbij ‘rechten en plichten verbonden zijn met die van anderen en met het algemeen welzijn van de samenleving zelf.’

Bron: Vaticannews.va, kerknet.be.

Foto: paus Franciscus tijdens de Wereldjongerendagen 2023.

Tags: ,