Rooms-Katholieke Kerk Nederland > Actueel > Paus ondertekent postsynodale exhortatie jongerensynode in Loreto, Italië

Paus ondertekent postsynodale exhortatie jongerensynode in Loreto, Italië

Op maandag 25 maart heeft paus Franciscus zijn postsynodale exhortatie Christus Vivit, Christus leeft, ondertekent. Aanleiding van dit schrijven van de paus is de bisschoppensynode over jongeren, geloof en de onderscheiding van de roeping die in oktober 2018 werd gehouden.

Maandag 25 maart viert de R.-K. Kerk het hoogfeest van de Aankondiging van de Heer (Maria-Boodschap). De paus vierde dit in het Italiaanse Mariaheiligdom van Loreto, waar hij ook zijn exhortatie ondertekende.

De exhortatie is onder meer gebaseerd op het einddocument van de bisschoppensynode met daarin de belangrijkste aanbevelingen van de bisschoppen uit de hele wereld. Zij waren van 3 tot 28 oktober 2018 bij elkaar in Rome om te spreken over het thema jongeren, geloof en de onderscheiding van de roeping. Namens de Nederlandse Bisschoppenconferentie was mgr. dr. E.J. de Jong, hulpbisschop van Roermond, daarbij aanwezig.

De paus bracht de 25e een pastoraal bezoek aan het populaire bedevaartsoord Loreto en vertelde daar dat de exhortatie is opgebouwd uit drie delen, over de onderwerpen luisteren, onderscheiden en beslissen. De paus zei dat ook Maria deze drie stappen doorliep toen zij van de aartsengel Gabriël de boodschap ontving dat zij zwanger zou worden en een zoon zou baren. Haar besluit lag in haar antwoord: ‘mij geschiede naar uw woord’.

Zodra de tekst voor publicatie wordt vrijgegeven wordt een Nederlandse vertaling in gang gezet en deze zal dan naar verwachting in de loop van 2019 in druk verschijnen in de serie Kerkelijke Documentatie.