Rooms-Katholieke Kerk Nederland > Actueel > Nieuwsberichten voor parochies > AVG-nieuws: handleiding voor parochiesecretariaten: hoe om te gaan met vragen over persoonsgegevens?

Parochianen met vragen over hun persoonsgegevens richten zich vaak als eerste tot het parochiesecretariaat. Om de medewerkers en vrijwilligers op het secretariaat te helpen bij het beantwoorden van vragen in het kader van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) is nu een praktische handleiding beschikbaar.

In deze praktische handleiding komen vijf concrete vragen aan bod:

1. Wat moet er gebeuren bij een verzoek tot inzage in persoonsgegevens?
  2. In welk geval kunnen persoonsgegevens worden gewijzigd?
  3. Hoe wordt omgegaan met een verzoek tot verwijdering van persoonsgegevens?
  4. Hoe gaat u om met een bezwaar tegen publicatie van een foto?
  5. Welke aandachtspunten gelden voor persoonsgegevens van kinderen?

In de handleiding vinden de medewerkers van het parochiesecretariaat niet alleen wat ze moeten doen, maar ook handige voorbeeldteksten. Aanbevolen wordt om als parochiebestuur de onderwerpen naar aanleiding van de vijf vragen met de medewerkers en vrijwilligers te bespreken en er voor te zorgen dat deze handleiding op de parochiesecretariaten voor hen binnen handbereik ligt.

Tip: Meld het parochiesecretariaat aan voor de AVG-nieuwsbrief, zo blijft de AVG onder de aandacht. Aanmelden voor de nieuwsbrief kan via deze link.

Download hier de gratis praktische handleiding voor de omgang met vragen naar aanleiding van de AVG.