Rooms-Katholieke Kerk Nederland > Actueel > Paus Franciscus luncht met armen van Rome op Werelddag van de Armen

Paus Franciscus luncht met armen van Rome op Werelddag van de Armen

Ter gelegenheid van de derde Werelddag van de Armen lunchte paus Franciscus op zondag 17 november met 1.500 arme mensen en vrijwilligers. De lunch werd gehouden in de Paulus VI aula in Vaticaanstad. De paus sprak met de gasten, dankte hen voor hun komst en vroeg God om hen en hun gezinnen te zegenen.

Die ochtend had paus Franciscus de eucharistie gevierd in de Sint Pietersbasiliek, die grotendeels was gevuld met kansarme mensen. De paus omschreef de armen bij die gelegenheid als “de schat van de Kerk” en hield de gelovigen voor dat de armen “onze toegang tot de hemel vormen.” Ook waarschuwde hij voor wat hij de “verleiding van de haast” noemde. “Deze haast, dit alles nu willen, komt niet van God.”

We hebben volgens de paus geen tijd meer voor God of voor onze broeder en zuster die naast ons wonen. “Hoeveel ouderen, ongeborenen, gehandicapten en armen worden als waardeloos gezien? We vervolgen onze weg gehaast, zonder ons zorgen te maken dat de kloof groter wordt, dat de hebzucht van sommigen leidt tot meer armoede van vele anderen,” aldus paus Franciscus die de vraag stelde: “Help ik iemand die me niets daarvoor terug kan geven? Heb ik, als christen, tenminste één arme als vriend?”

Paus opent paleis voor de armen
Op vrijdag 15 november verrichtte paus Franciscus de officiële opening van een dag- en nachtopvang voor daklozen. Het bezoek aan deze opvang was in het kader van de vrijdagse ‘barmhartigheidsbezoeken’ van paus Franciscus. De paus kreeg een uitgebreide rondleiding en sprak met betrokkenen en daklozen die er een plek hebben gevonden.

De nieuwe noodopvang is gevestigd in het Palazzo Migliori (‘paleis van de besten’), een historisch gebouw vlakbij het Sint Pietersplein. Het gebouw telt vier verdiepingen en is sinds de jaren dertig van de vorige eeuw eigendom van het Vaticaan. Tot voor kort woonden er vrouwelijke religieuzen, nu is het dus een ‘paleis voor de armen’. Toen deze zusters vertrokken, vroeg paus Franciscus kardinaal Konrad Krajewski, de pauselijk aalmoezenier, om van het gebouw een plek te maken waar de daklozen en armen van Rome kunnen slapen, eten en leren. De Sant’Egidio gemeenschap heeft de dagelijkse leiding in het opvanghuis.

De twee bovenste verdiepingen zijn slaapzalen waar ongeveer vijftig mannen en vrouwen kunnen slapen. Dit aantal kan uitgebreid worden wanneer door dalende temperaturen de nood hoger is. In de refter op de tweede verdieping krijgen deze gasten ontbijt en avondeten.

Deze berichtgeving is overgenomen van katholiekleven.nl, lees daar de complete berichten.

Foto: Servizio Fotografico – L’Osservatore Romano

Tags: ,