Rooms-Katholieke Kerk Nederland > Actueel > Nieuwsberichten voor parochies > Paastriduüm: de vieringen van Witte Donderdag, Goede Vrijdag en de Paaswake

Paastriduüm: de vieringen van Witte Donderdag, Goede Vrijdag en de Paaswake

Op Witte Donderdag, 28 maart, begint het zogeheten Paastriduüm, de driedaagse van Pasen. De vieringen van Witte Donderdag, Goede Vrijdag en de Paaswake vormen samen één grote, doorlopende viering. ‘De ene viering sluit aan bij waar de vorige eindigde. De drie dagen zijn integrale delen van het ene Paastriduüm’, schrijft bisschop Van den Hende hierover op vier.nu, de website over christelijke hoogfeesten.

Het complete artikel van mgr. Van den Hende, met uitleg over de drie vieringen en bij elke viering een passend gebed, leest u hier.

Nieuw: videoserie over Hoop

Nieuw op vier.nu is de videoserie over Hoop. In deze serie gaan de bisschoppen en hulpbisschoppen in gesprek over het thema hoop. Zij doen dat aan de hand van het kerkelijk jaar. Wat vieren we op de hoogfeesten? En waarom en hoe kunnen deze hoogfeesten ons tot hoopvolle mensen maken? De eerste twee afleveringen over de Veertigdagentijd en Pasen zijn te zien op de paaspagina van vier.nu.

Kruisweg van Titus Brandsma

De website biedt ook de mogelijkheid om op Goede Vrijdag een online kruisweg te volgen. Het betreft de kruisweg van de heilige Titus Brandsma. Deze kruiswegvideo is opgebouwd met foto’s van de kruiswegstaties zoals Titus Brandsma die in de jaren ’30 van de vorige eeuw voor zich zag, vormgegeven door zijn vriend en beeldend kunstenaar Jac Maris. U vindt deze Kruisweg hier.

Download de Kleurplaat

Vier.nu biedt verder nog veel meer informatie over Pasen, om zelf rustig door te nemen of om te delen met anderen, bijvoorbeeld de kinderen in de familie of in de kerk. Voor hen is er bovendien een mooie kleurplaat te downloaden die verrijzenis van Jezus weergeeft. Download deze voor gebruik in eigen familie of gezien en leg een stapeltje kleurplaten achter in de kerk voor alle kinderen die meekomen naar de vieringen. Download de kleurplaat hier.

Tags: ,