Rooms-Katholieke Kerk Nederland > Actueel > Kunstpelgrimage in Hengelo ‘Stations of the Cross’ herinnert eraan hoe kwetsbaar de mens is

Van 17 februari t/m 30 maart vindt ‘Stations of the Cross’ plaats, een kunstpelgrimage in Hengelo. Mensen kunnen zich voorbereiden op Pasen door deze wandelroute te lopen in Hengelo die de naam heeft gekregen ‘Stations of the Cross’. De weg van kwetsbaarheid en levenskracht wordt verbeeld. Ook de Lambertusbasiliek is onderdeel van de kunstroute. Op Goede Vrijdag 29 maart kan de kruisweg worden gelopen tussen 12:00 en 16:00 uur.

De wandelroute ‘Stations of the Cross’ voert als een Via Dolorosa door de voormalige industriestad Hengelo, langs veertien kunstwerken die doen denken aan de kruiswegstaties over Jezus’ lijden en sterven. De wandeling is een kunstzinnige, contemplatieve pelgrimstocht. Elke stap en elk kunstwerk herinnert eraan hoe kwetsbaar de mens is. Oorlog, onrecht en eenzaamheid zijn van alle tijden. Maar altijd weer zullen er mensen zijn die zich inzetten voor vrede, gerechtigheid en naastenliefde. ‘Stations of the Cross’ volgt deze voetsporen van bezieling in Hengelo.

Pastoraal werker Annet Zoet van de parochies Goede Herder, Heilige Geest en Jacobus en Johannes is geraakt door het project. “Stations of the Cross spreekt me erg aan omdat een eeuwenoud ritueel om op Goede Vrijdag de kruisweg te bidden en het lijden van Jezus te herdenken van actuele inhoud wordt voorzien. Het confronteert je met vragen rond lijden, kwetsbaarheid, waarheid, eerlijkheid, rechtvaardigheid, tolerantie, discriminatie, oorlog, verzet en overgave.” De pelgrimage in haar regio is volgens Zoet daarom bij uitstek geschikt om te lopen op Goede Vrijdag.

De internationale tentoonstelling ‘Stations of the Cross’ is uniek in Nederland. Na edities in Londen, Washington DC, New York, Amsterdam, Deventer en Toronto vindt het nu voor het eerst plaats in plaats in Hengelo.

Op Goede Vrijdag 29 maart en op Stille zaterdag 30 maart kan de contemplatieve tocht tussen 12.00 en 16.00 uur kan de “Stations of the Cross” nog gelopen worden. Op zaterdag – de Joodse sabbat – is het Joodse Kerkhof niet geopend, maar hangt het kunstwerk aan de buitenmuur. Het begin van de route is bij de Waterstaatskerk, Deldenerstraat 20 te Hengelo. De pelgrimage duurt ongeveer 2,5 uur.

Afbeelding: Stichting Faces, I See Faces

Tags: ,