Rooms-Katholieke Kerk Nederland > Actueel > Paasprogrammering 2023 bij KRO-NCRV met de Kruisweg, de Paaswake en het Urbi et Orbi

Omroep KRO-NCRV komt dit jaar met een uitgebreide paasprogrammering. Zo wordt de Paaswake live uitgezonden vanuit de middeleeuwse Broederenkerk in Deventer. De paasmis op Eerste Paasdag komt vanuit Rome, waarna paus Franciscus zijn zegen over stad en wereld zal geven, in het Urbi et Orbi. Het overzicht van alle programma’s vanaf Witte Donderdag is als volgt:

Witte Donderdag:

20:30 uur op NPO 1 – Op Witte Donderdag vindt de dertiende editie van The Passion plaats, een muzikale paasvertelling over het lijden, sterven en de opstanding van Jezus met een universele boodschap van geloof, hoop en liefde voor iedereen. The Passion vindt dit jaar plaats in Harlingen.

22:10 uur op NPO 3 – Passion Talk, LIVE vanuit Harlingen.

Goede Vrijdag 7 april:

Corine van der Loos van de gemeenschap Sant’Egidio neemt in een kruiswegprocessie drie mensen mee onder wie Oekraïense Sophia Dmytrenko. Zij vluchtte uit haar moederland vanwege de oorlog. Ze moest haar ouders en tweelingzus in Kiev achterlaten. Hans Hage was ooit dakloos, hij weet wat het is om geen dak boven je hoofd te hebben en hij bidt voor iedereen die geen thuis heeft. Cyrille Kafando loopt ook mee, hij kwam in de jaren negentig van Burkina Faso naar Nederland. Hij bidt dat anderen net als hij de kans mogen krijgen om een nieuw leven op te bouwen.

De meditaties bij de staties zijn geschreven door schrijfster Esther Gerritsen. Het vermaarde ensemble Cappella Pratensis zingt een motet van renaissancecomponist Josquin Desprez.

15:00 uur op NPO 2 – Kruisweg

NB: Op vier.nu kunt u thuis ook de Kruisweg van de heilige Titus Brandsma bidden. In een video zijn de staties te volgen van de lijdensweg van Christus naar het kruis.

Stille Zaterdag, 8 april:

22:45 uur op NPO 2 – Pasen in Rome, met als gast Stephan Sanders.

23:15 uur op NPO 2 – Rechtstreekse uitzending van de Paaswake vanuit de Broederenkerk te Deventer. Celebrant is parochievicaris Gaulthier de Bekker. Tijdens de Paaswake zal Eline worden gedoopt en gevormd. De Muzikale ondersteuning is van het koor Magnificent onder leiding van Rob van den Berg; piano: Lisanne Stoelinga – Van de Sande; fluit: Monique van den Berg – Maas. Lezingen: Genesis 1, 1.26-31a; Exodus 14, 15-15,1, Jesaja 55, 1-11; Romeinen 6, 3-11, Matteüs 28, 1-10.

Eerste Paasdag, Zondag 9 april

10.00 uur op NPO2 – Rechtstreekse uitzending van de Hoogmis van Pasen vanaf het Sint Pietersplein te Rome. Voorganger is Paus Franciscus. Tussen de viering en de aansluitende zegen Urbi et Orbi is een kort verslag te zien van hoe Nederlandse vrijwilligers de dag ervoor het St. Pietersplein hebben versierd met de Nederlandse bloemen. Commentaar: Wilfred Kemp.

12:00 uur op NPO 2 – Urbi et Orbi, de zegen van paus Franciscus voor stad en wereld.

12:25 uur op NPO 2 – Pasen in Rome,  met als gast Stephan Sanders.

Kijk hier voor verdere informatie over de paasprogrammering van KRO-NCRV.

Kijk hier voor de paasprogrammering op Radio Maria.

Kijk voor meer uitleg bij de tradities, begrippen en vieringen op Witte Donderdag, Goede Vrijdag, Stille Zaterdag en Pasen op vier.nu, de website met informatie over de christelijke hoogfeesten. Vier Pasen mee in uw eigen parochie!

Foto’s: KRO-NCRV.

Tags: , ,