Rooms-Katholieke Kerk Nederland > Actueel > Parochiebladenservice > De Driedaagse van Pasen, wat is dat? Bisschop Van den Hende geeft uitleg op vier.nu

Zondag 2 april begint met Palmpasen voor christenen de Goede Week van Pasen. Op de website over christelijke hoogfeesten vier.nu wordt de betekenis van deze week verder uitgediept. Dit gebeurt onder meer door mgr. Van den Hende, bisschop van Rotterdam, die in een artikel dieper ingaat op de Driedaagse van Pasen, Witte Donderdag, Goede Vrijdag en de Paaswake. Bij zijn uitleg over elk van deze dagen deelt hij ook een gebed.

‘Aan het einde van de Veertigdagentijd begint met Witte Donderdag de driedaagse (triduüm) van Pasen. Als we op Witte Donderdag samenkomen in de kerk dan is het al avond. We staan stil bij het laatste avondmaal van onze Heer, op de vooravond van zijn arrestatie en lijden en sterven’, zo begint de bisschop zijn uitleg.

Over Goede Vrijdag haakt mgr. Van den Hende aan bij een vraag die ooit werd gesteld: ‘Wat is er zo goed aan Goede Vrijdag?’ Het antwoord wordt helemaal duidelijk in de Paaswake, de viering waarbij het licht van Pasen in het donker wordt binnengebracht en waarin nieuwe gelovigen worden opgenomen in de Kerk.
Lees hier het complete artikel van de bisschop met de bijhorende gebeden.

Steun vier.nu!

Vier.nu biedt nog veel meer informatie over de begrippen, de tradities en de vieringen van Pasen. Ook de informatie over de volgende feesten, Hemelvaart en Pinksteren is te vinden op deze site. Kijk voor meer informatie over vier.nu deze korte video van minder dan 1 minuut of ga direct naar de site. Deze website met uitleg over de christelijke hoogfeesten financieel ondersteunen kan ook.
Doe mee en geef ook en ga daarvoor naar steun-vier-nu!

Tip voor parochies: print de kleurplaat van vier.nu Pasen, kopieer en deel uit aan kinderen tijdens de vieringen in de Goede Week.

Foto: Ramon Mangold, het WJD-kruis op tournee door Nederland.

Tags: , ,