Rooms-Katholieke Kerk Nederland > Actueel > Interreligieuze dialoog > Oproep Vaticaan bij Vesak: boeddhisten en christenen sterker samenwerken

Oproep Vaticaan bij Vesak: boeddhisten en christenen sterker samenwerken

De Pauselijke Raad voor de Interreligieuze Dialoog te Rome gaf een boodschap uit ter gelegenheid van Vesak 2022. Op de volle maan van de maand Vesak, vallend in mei, herdenken boeddhisten de geboorte, ontwaken en dood van de Boeddha. In de boodschap worden boeddhisten en christenen opgeroepen sterker samen te werken.

“Ons religieuze en morele verantwoordelijkheidsgevoel zou ons als boeddhisten en christenen moeten motiveren om de mensheid te ondersteunen in haar zoektocht naar verzoening en veerkracht”, zegt Miguel Ángel Kardinaal Ayuso Guixot, MCCJ, hoofd van de pauselijke raad, in de boodschap.

De Boeddha en Jezus Christus leiden hun volgelingen naar transcendente waarden, zij het op verschillende manieren. De edele waarheden van de Boeddha verklaren de oorsprong en de oorzaken van het lijden en geven het achtvoudige pad aan dat leidt tot opheffing ervan. De door Jezus verkondigde Zaligsprekingen laten ons zien hoe we veerkrachtig kunnen zijn door de voorkeur te geven aan spirituele waarden te midden van een wereld die wordt verbrijzeld.

In deze tijd van verschillende zware crises is het noodzakelijk dat alle mensen van goede wil sterker samenwerken voor een betere toekomst en voor verzoening. Kardinaal Guixot: “Religieuze mensen, gesteund door hun nobele principes, moeten ernaar streven lampen van hoop te zijn die, hoewel klein, toch het pad kunnen verlichten dat de mensheid leidt om de spirituele leegte te overwinnen die zoveel slecht handelen en lijden veroorzaakt.”

Drs. Berry van Oers, beleidsadviseur interreligieuze dialoog R.-K. Kerk.

Download hier de boodschap van de Rooms-Katholieke Kerk ter gelegenheid van Vesak 2022, vertaling Leo van den Broek.

Tags: ,