Rooms-Katholieke Kerk Nederland > Dossiers > Uitgelicht: Coronavirus > Op 12 maart gebed voor de slachtoffers van de coronapandemie en start 24 uur voor de Heer

Op vrijdag 12 maart sluiten de Nederlandse bisschoppen aan bij de gebedsestafette van bisschoppen die door heel Europa gaat. De estafette met gebed voor de slachtoffers van de coronapandemie startte op Aswoensdag 17 februari in Albanië en wordt op 1 april in Hongarije afgesloten. Het is een initiatief van de vergadering van Europese bisschoppenconferenties (CCEE).

De Europese bisschoppen benadrukken dat de Kerk nabij is aan al degenen die strijden tegen het coronavirus, zoals de slachtoffers en hun families, de zieken en de werkers in de gezondheidszorg, en vele vrijwilligers die zich inzetten om de nood van de naaste te verlichten.

De CCEE maakte een indeling, waarbij de Nederlandse bisschoppenconferentie vrijdag 12 maart kreeg toebedeeld. Deze datum valt deels samen met de “24 uur voor de Heer” op 12 en 13 maart. Dat wil zeggen dat op meerdere momenten op verschillende plaatsen tijdens de “24 uur voor de Heer” gebeden zal worden voor de coronaslachtoffers, in de nabijheid van het heilig Sacrament.

Nederlandse bisdommen

In alle Nederlandse bisdommen en bij leden van de Konferentie Nederlandse Religieuzen (KNR) zal op 12 maart een moment van gebed plaatsvinden voor de coronaslachtoffers. In onderstaand overzicht kunt u zien wanneer en waar wordt gebeden. Kijk voor meer informatie en of het gebedsmoment via livestream te volgen is ook op de website van uw eigen bisdom.

• Bisdom Roermond: Om 07.30 uur op het Groot Seminarie Rolduc.
  • Bisdom Den Bosch: Om 08.30 uur in de Sint-Janskathedraal.
  • Bisdom Haarlem-Amsterdam: Om 09.00 uur in de St. Bavo Kathedraal.
  • Bisdom Breda: Om 12.00 uur in de H. Antoniuskathedraal.
  • Militair Ordinariaat: Om 12.00 uur in de H. Antoniuskerk in Maastricht-Oost
  • Bisdom Groningen-Leeuwarden: Om 12.30 uur in de Sint-Jozefkathedraal.
  • Bisdom Rotterdam: Om 12.45 uur in de Eendrachtskapel Rotterdam (kerk van de HH. Laurentius en Ignatius). Na de Eucharistieviering aanbidding gedurende 24 uur.
  • Aartsbisdom Utrecht: Om 19.00 uur in de Sint-Catharinakathedraal. Na de H. Mis vindt aanbidding plaats.

24 uur voor de Heer

De “24 uur voor de Heer” zijn sinds 2015 elk jaar onderdeel geweest van de Veertigdagentijd als voorbereiding op Pasen. De “24 uur voor de Heer” nodigen ertoe uit het sacrament van boete en verzoening te vieren in een context van eucharistische aanbidding. In 2015 nam paus Franciscus het initiatief op in de bul Misericordiae vultus, waarin hij het Heilig Jaar van de Barmhartigheid afkondigde. Daarna is het elk jaar onderdeel geweest van de Veertigdagentijd als voorbereiding op Pasen.

Europese gebedsestafette

Overzicht van de gebedsestafette van de Europese bisschoppenconferenties (CCEE)

• 17 februari: Albanië en Oostenrijk
  • 17 maart: Tsjechische Republiek