Rooms-Katholieke Kerk Nederland > Actueel > Nieuwe video op katholiekleven.nl: uitleg over hoe de nieuwe bisschop wordt gekozen

Bisschop Harrie Smeets van Roermond heeft zijn ontslag aangeboden aan paus Franciscus. Hij is ziek en helaas zo ziek dat hij het ambt van diocesaan bisschop niet langer kan vervullen. Op 10 augustus heeft paus Franciscus zijn ontslag geaccepteerd. Daarmee is de zetel van het bisdom Roermond ‘vacant’. Wat gebeurt er nu? Welke stappen worden gezet nu er een nieuwe bisschop moet worden gekozen? Katholiekleven.nl maakte er een video over.

Monseigneur Smeets, de 24e bisschop van Roermond, draagt nu de titel oud-bisschop van Roermond. Hij werd op 10 oktober 2018 tot bisschop benoemd en op 8 december van dat jaar in de kathedraal in Roermond gewijd. In de zomer van 2021 werd bij Mgr. Smeets een hersentumor ontdekt. Begin 2023 werd duidelijk dat verdere behandeling niet meer mogelijk is.

Nadat bisschop Smeets zijn ontslag aanbood aan paus Franciscus en de paus dit ontslag aanvaardde, werd de zetel van het bisdom Roermond vacant. Dat betekent dat er een nieuwe bisschop moet worden gekozen.

Een interessant proces

“In het kerkelijk recht staat redelijk strak omschreven waar een bisschop aan moet voldoen”, vertelt Matheu Bemelmans van het bisdom Roermond. “Het moet een priester zijn. Hij moet een bepaalde leeftijd hebben. Hij moet voldoende pastorale ervaring hebben. Hij moet het liefst ook een doctoraalstudie in de theologie behaald hebben. Dus het moet een priester zijn die zich bewezen heeft op allerlei terreinen, zowel wetenschappelijk als bestuurlijk en pastoraal. Maar dan vraag je natuurlijk naar het schaap met de vijf poten…”

Matheu Bemelmans: “Het is altijd ook zoeken welke kandidaat op dit moment het meest geschikt is om in dit bisdom te benoemen. Dat kan een heel ander type mens zijn dan tien of vijftien jaar geleden, of over tien jaar. Het is een heel interessant proces. Er zijn vast allerlei mensen die bedacht hebben wie de nieuwe bisschop zou moeten worden. Maar uiteindelijk is het de paus, geïnspireerd door de Heilige Geest, die de nieuwe bisschop benoemt.”

Deze video geeft uitleg vanuit het ‘bisschoppelijk paleis’ en laat in de kathedraal zien hoe je herkent dat de bisschopszetel nu vacant is. Kijk de video:

Bericht en video via katholiekleven.nl.

Tags: ,