Rooms-Katholieke Kerk Nederland > Actueel > Mgr. Woorts bij bijeenkomst ‘Doodstil voor vrede’ op Nationaal Ereveld Loenen

Mgr. Woorts bij bijeenkomst ‘Doodstil voor vrede’ op Nationaal Ereveld Loenen

Op uitnodiging van Oorlogsgravenstichting was mgr. Herman W. Woorts, hulpbisschop van Utrecht, zondagmiddag 13 maart tezamen met opperrabbijn Binyomin Jacobs en diens vrouw aanwezig bij een bijeenkomst op Nationaal Ereveld Loenen onder het motto Doodstil voor vrede. Aanleiding was de tragedie die zich nu afspeelt in Oekraïne en de gevolgen daarvan voor een grote menigte mensen, met de name de slachtoffers van al het geweld, waaronder de vele vluchtelingen.

De bijeenkomst vond plaats in aanwezigheid van de minister van binnenlandse zaken mw. Hanke Bruins Slot. Er waren indrukwekkende persoonlijke verhalen te horen waaronder dat van een Jood die als jongetje van zeven jaar geheel alleen in Amsterdam ondergedoken was op een zolder. Hij hoorde andere kinderen buitenspelen en dacht zelf schuldig te zijn omdat hij Joods was. Verder van een jonge man die uit Irak naar Nederland heeft moeten vluchten voor zijn leven omdat hij Jezidi is en van een vader wiens zoon als militair op vredesmissie gesneuveld is en op het Nationaal Ereveld Loenen begraven ligt.

Gele en blauw bloemen

Ter afsluiting konden alle aanwezigen twee bloemen – de een geel, de ander blauw in de kleuren van de Oekraïense vlag – in grote letters steken die tezamen de woorden vormen: Doodstil voor vrede. Opperrabbijn Jacobs en mgr. Woorts hebben tegelijk hun bloemen bij elkaar geplaatst, als teken van verbondenheid.

De laatste bloemen werden tezamen een plaats gegeven door een Oekraïense en een Russische moeder als teken van hoop op vrede. Mgr. Woorts geeft als reactie op deze bijeenkomst: ‘Ik ben dankbaar dat ik namens onze Kerk aanwezig mocht zijn bij deze indrukwekkende bijeenkomst, die eenheid met elkaar wilde uitstralen boven alle verschillen uit, alsook mensen met heel verschillende achtergronden te hebben ontmoet en met elkaar een teken van hoop te hebben willen uitstralen.’

Op de foto: v.l.n.r. : Generaal Middendorp, voormalig commandant der strijdkrachten, generaal-majoor Vleugels, voorzitter Oorlogsgravenstichting, mw. Jacobs, opperrabbijn Jacobs, mw. Bruins Slot, minister van binnenlandse zaken, mgr. Woorts en dhr. Bakker, econoom bisdom Rotterdam.

Tags: ,