Rooms-Katholieke Kerk Nederland > Actueel > Mgr. Van den Hout over missiemaand oktober: ‘Wij brengen de liefde van God en onszelf als mens’

“Missie is niet ‘een’ taak, of een werkveld. Maar de Kerk zelf is missie. Wij brengen onszelf. We brengen de liefde van God en ook onszelf als mens.” Mgr. Van den Hout, bisschop van Groningen-Leeuwarden, vertelt in een video op katholiekleven.nl over de missie van de Kerk en de rol die iedereen daarin heeft. De bisschop doet dat vanwege de ‘buitengewone missiemaand’ die de Kerk dit jaar in oktober viert.

“Als de Kerk missie is, delen alle leden van de Kerk in die missie en zending”, vertelt de bisschop. Jezus geeft zijn apostelen de opdracht om van Hem te getuigen “in Jeruzalem, in geheel Judea en Samaria en tot het uiteinde der aarde” (Handelingen 1, 8). Mgr. Van den Hout: “We gaan naar de uiteinden van de aarde. Dat was natuurlijk de boodschap van Jezus, die als eerste door Hem verkondigd werd in Palestina. Op dat moment waren er nog vele uiteindes. ‘Uiteinden van de aarde’ kon je tamelijk letterlijk opvatten.”

Maar de bisschop kijkt ook naar het heden: “De boodschap van Jezus is altijd actueel. Dus we moeten nu zoeken naar de uiteinden van de aarde die er nu zijn. En als het gaat om de uiteinden van de aarde: van waaruit bekijk je het? Is dat vanuit Palestina, Israël? Of vanuit Rome? Of kun je ook zeggen dat wij zelf het uiteinde van de aarde zijn. Hoe dat voelt? Daar moeten we misschien als Nederland wel een beetje aan wennen.”

Mgr. Van den Hout is bisschop van Groningen-Leeuwarden en binnen de Nederlandse bisschoppenconferentie bisschop-referent voor missie. Hij is niet de enige die tijdens deze buitengewone missiemaand in een video vertelt over het onderwerp.

Interview met Koos Smits: ‘Ik bid dat alle mensen ontdekken dat zij ook geroepen zijn’

Koos Smits is priester in Utrecht. Na zijn studie theologie werd hij missionaris in Papoea-Nieuw-Guinea om daar te ontdekken dat zijn missie niet daar lag, maar in Nederland. “Ik had er tien jaar echt niet aan gedacht om priester te worden, laat staan missionaris. Maar ik wilde nu Jezus dienen, de Kerk dienen. En toen kwam de vraag: Waar? Wat is mijn missie?”

Iedereen is missionaris, zegt hij. “Vroeger dachten we: Heb je een roeping? Dan moet je het klooster in, of dan moet je priester worden. Je voelt iets? Dan moet je naar de missie. Maar ik zou het nu anders zeggen. Ik bid dat alle mensen, te beginnen met de mensen die in de kerk zijn, ontdekken dat zij ook geroepen zijn en kind van God.”

“Hou je van God? Wil je gedoopt worden? Dan hoor je erbij en heb je ook gelijk een missie. Wat ze soms noemen ‘het universele priesterschap’ is ook het ‘universele missionarisschap’. We zijn allemaal priester. Niet per se aan het altaar, want dat is een speciale functie. Maar ‘priester’ zijn, is jezelf geven, jezelf offeren. En missionaris zijn, is getuigen van de blijdschap van de goedheid van God.”
Bekijk alle video’s in het kader van de buitengewone missmaand oktober 2019 op het videokanaal van de Nederlandse Bisschoppen, www.katholiekleven.nl.

Beelden via katholiekleven.nl.

Tags: ,