Rooms-Katholieke Kerk Nederland > Actueel > Koningspaar spreekt met paus over milieu, armoede, migratie, vrede en veiligheid

Koning Willem-Alexander en koningin Máxima ontmoetten paus Franciscus op donderdag 22 juni in Rome. Het gesprek van iets meer dan 35 minuten was hartelijk en ging over onderwerpen als de bescherming van het milieu, de strijd tegen armoede en de bijdrage van de Heilig Stoel en de Katholieke Kerk op deze terreinen.

De paus en het koninklijk echtpaar spraken ook over migratie, het belang van het vreedzaam samenleven van verschillende culturen, en de bevordering van vrede en veiligheid in de wereld, concreet in enkele conflictgebieden. Ook werd gesproken over Europa en het Europese project.

Dit liet het Vaticaan na afloop van de ontmoeting weten in een korte persverklaring. Na de ontmoeting met de paus spraken koning Willem-Alexander en koningin Máxima nog met kardinaal Parolin en aartsbisschop Gallagher van het Staatssecretariaat van de Heilige Stoel. Eerder op de ochtend brachten Willem-Alexander en Máxima een bezoek aan de Friezenkerk, op een steenworp afstand van het Vaticaan. Daar werden ze ontvangen door mgr. Hurkmans, rector van de Friezenkerk.

Foto: Ramon Mangold. Het Koningspaar wordt welkom geheten door aartsbisschop Georg Gänswein, prefect van de Pauselijke Huishouding.