Rooms-Katholieke Kerk Nederland > Actueel > Hoge pauselijke onderscheiding voor televisiemaker en schrijver/uitgever Leo Fijen

KRO-televisiemaker en schrijver/uitgever Leo Fijen heeft zaterdag 24 juni in Utrecht een hoge pauselijke onderscheiding gekregen. Fijen is benoemd tot Ridder in de Orde van Sint Gregorius de Grote. Dit is een van de hoogste eretekenen die de katholieke kerk kent. Fijen ontving de onderscheiding zaterdag tijdens de Inspiratiedag van de KRO uit handen van bisschop Frans Wiertz van Roermond, die binnen de Nederlandse Bisschoppenconferentie referent is voor communicatie en media.

Leo Fijen krijgt de onderscheiding voor zijn jarenlange inzet voor de katholieke kerk en het doorgeven van het geloof. Fijen is bij veel mensen bekend als presentator van het televisieprogramma Geloofsgesprek en voormalig presentator van programma’s als Kruispunt en de Kloosterserie. Daarnaast is hij al vele jaren eindverantwoordelijke binnen KRO (en voorheen ook RKK) voor godsdienstige en levensbeschouwelijke programma’s. Sinds vorig jaar is Leo Fijen ook directeur van de katholieke uitgeverij Adveniat in Baarn. Fijen is verder bekend als columnist en schrijver van boeken over religieuze onderwerpen. Ook treedt hij veel in het land op als gastspreker.

CV Leo Fijen

De historicus Fijen begon zijn loopbaan in 1980 als leraar geschiedenis aan twee middelbare scholen in Haarlem. Tegelijkertijd zette hij zijn eerste stappen op het journalistieke pad bij de Nieuwe Noord-Hollandse Courant in Purmerend. In 1985 verliet Fijen het onderwijs en stapte hij over naar de kerkelijke communicatie. Eerst als journalist voor de persdienst van het Secretariaat van het R.-K. Kerkgenootschap in Utrecht. Hij maakte daar onder meer het pausbezoek in 1985 mee.

In 1988 kwam Fijen in dienst van de KRO. Bij de katholieke omroep doorliep hij in bijna 30 jaar tal van functies: van redacteur/verslaggever van Kruispunt TV tot eindredacteur, presentator, hoofd Godsdienst en Cultuur en uiteindelijk hoofdredacteur Journalistiek van de KRO-NCRV. Sinds vorig jaar is Fijen eindverantwoordelijke voor de afdeling Levensbeschouwing van de KRO-NRCV en tevens directeur van uitgeverij Adveniat. Vanuit zijn functies bij de omroep is hij bovendien al vele jaren gesprekspartner van de Beleidscommissie voor Communicatie en Media van de Nederlandse Bisschoppenconferentie (BCCM), waarvan Mgr. Wiertz voorzitter is.

Onlangs volgde Fijen een studie theologie. In zijn vrije tijd is hij al vele jaren als vrijwilliger actief in de plaatselijke parochie in zijn woonplaats Maartensdijk. Fijen is getrouwd, vader van twee kinderen en grootvader van twee kleinkinderen.

Gregorius de Grote

De Orde van de Heilige Gregorius de Grote is ingesteld door paus Gregorius XVI in 1831. De orde wordt verleend aan mensen die zich onderscheiden vanwege opmerkelijke diensten ten aanzien van kerk en maatschappij, ongeacht hun geloofsovertuiging.

24-06-2017-pauselijke-onderscheiding-leo-fijen-foto_robertaarts_kro-ncrv_240617_003Foto: Robert Aarts, KRO-NCRV (mag rechten vrij worden overgenomen met vermelding fotograaf).

Leo Fijen wordt toegesproken door mgr. Wiertz.