Rooms-Katholieke Kerk Nederland > Actueel > Interreligieuze dialoog > Katholieken en moslims: “We willen onze dialoog zichtbaar maken!”

Katholieken en moslims: “We willen onze dialoog zichtbaar maken!”

Op dinsdagmiddag 5 september spraken leden van de katholieke Contactraad voor Interreligieuze Dialoog (CID) en het Islamitisch Platform INS met elkaar over manieren om gedeelde christelijke en islamitische waarden en normen te kunnen communiceren met anderen in de seculiere samenleving.

De ontmoeting vond plaats bij het Secretariaat van het Rooms-Katholiek Kerkgenootschap (SRKK) in Utrecht. De gesprekspartners benadrukten dat waarden moeten worden voorgeleefd. In je handelen maak je dat concreet en zichtbaar. “We hebben een goed verhaal. Dat mogen we vertellen. Daarbij kunnen moslims en christenen gezamenlijk optrekken”, aldus Alaattin Erdal van INS.

Samen met Agda Wachter van de CID zoekt hij naar een concrete aanpak voor scholen. Selma Ablak van INS pleitte voor het bevorderen van gemeenschapszin in de samenleving. “Daartoe moeten we onze dialoog zichtbaar en concreet maken”, zei ze. Die opdracht namen haar gesprekspartners graag over. Zo kunnen bijvoorbeeld nationale dagen zoals de burendag en NL Doet ook interreligieus worden ingevuld.

De CID en INS verzamelen modellen van dialoog en voorbeelden van dialoogactiviteiten om daarmee hun achterbannen op lokaal vlak handreikingen aan te bieden. De modellen en voorbeelden zijn binnenkort te vinden op de digitale dialoogpagina’s van de CID/RKK en INS.

Tekst en foto: Drs. Berry van Oers, op de foto van links naar rechts: L. van den Broek (CID), G.Versteegden-Rouached (CID), A.Erdal (INS), U.Perdici (INS).