Rooms-Katholieke Kerk Nederland > Actueel > Nieuwsberichten voor parochies > Eerste Kerkproeverij / Back to Church in Nederland van start gegaan

Eerste Kerkproeverij / Back to Church in Nederland van start gegaan

Met een feestelijke kick-off in de St. Joriskerk in Amersfoort is de eerste editie van Kerkproeverij / Back to church in Nederland vrijdag 1 september van start gegaan. Inmiddels hebben 423 lokale kerken zich als deelnemer aangemeld. Binnen de R.-K. Kerk zijn van het speciaal voor dit project geschreven boekje ‘Rooms-Katholiek in deze tijd’ bovendien al ruim 17.000 exemplaren onder de parochies verspreid.

Opzet van deze eerste Kerkproeverij / Back to church is dat kerkleden bekenden uit eigen kring (vrienden, familie, collega’s, buren) die lang niet of nog nooit in de kerk zijn geweest, uitnodigen om samen een keer een kerkdienst te bezoeken. Dit kan tijdens de vieringen in het weekend van 9 en 10 september.

Taart

kickoff-kerkproeverij-2017-2Tijdens de aftrap van de campagne werd een spectaculaire Kerkproeverij-taart aangesneden, die gebakken is door de winnares van Heel Holland Bakt 2016, Annemarie Pronk. Vertegenwoordigers van de kerken gingen de markt op om taart uit te delen en passanten uit te nodigen om ook een keer naar de kerk te gaan.

kickoff-kerkproeverij-2017-4Leo Fijen (rechts op de foto) die namens KRO-NCRV en als uitgever van het boekje ‘Rooms-Katholiek in deze tijd’ bij het project is betrokken, interviewde vertegenwoordigers van verschillende plaatselijke kerken die dit jaar meedoen. Onder hen ook diaken Iwan Osseweijer van de Heilige Willibrordusparochie uit de Bollenstreek. ‘Wij hebben speciale uitnodigingskaarten laten drukken en die uitgedeeld aan de parochianen met de vraag of ze deze aan iemand willen geven bij wijze van uitnodiging om mee te gaan naar de kerk. Natuurlijk vinden mensen dit best spannend, maar we wachten vol vertrouwen af hoeveel gasten er gaan komen. Het geeft hoop als je bedenkt dat in andere landen zo’n 16 procent van de genodigden naderhand naar de kerk blijft komen’, aldus diaken Osseweijer. (Links op de foto.)

kickoff-kerkproeverij-2017-1Pastoor Arjen Bultsma (tweede van links op de foto), lid van het kernteam Kerkproeverij / Back to church binnen de Raad van Kerken en vicaris van het bisdom Groningen-Leeuwarden, sneed samen met andere teamleden de feesttaart aan, waarmee officieel het startsein werd gegeven van Kerkproeverij 2017.

Lees hier meer over Kerkproeverij / Back to church binnen de R.-K. Kerk.