Rooms-Katholieke Kerk Nederland > Actueel > Interreligieuze dialoog > Katholieken en hindoes hervatten dialoog

Katholieken en hindoes hervatten dialoog

De katholieke Contactraad voor Interreligieuze Dialoog (CID) en de Hindoe Raad Nederland (HRN) kwamen op 22 februari jongstleden bijeen om een nieuwe impuls aan de dialoog te geven. Naast hernieuwde kennismaking stond de milieu-encycliek van paus Franciscus Laudato Si op de agenda en besprak men visies op duurzaamheid vanuit beide tradities.

De katholieke delegatie werd aangevoerd door Mgr. Jan van Burgsteden sss., voorzitter van de CID. HRN-voorzitter Desh Ramnath leidde de hindoe-delegatie.

Het eerste contact tussen hindoes en de CID stamt meteen al vanaf de oprichtingsbijeenkomst van de CID in januari 2005 in de Boskantkerk in Den Haag. De hindoe, wijlen Haridad Rambaran, hield daar toen een lezing.

Daarna, in 2006, nam de CID deel aan een symposium over de rol van religie bij integratie, georganiseerd door de HRN. Daar werden afspraken gemaakt voor volgende ontmoetingen.

Eind januari 2007 was er een ontmoeting van wijlen bisschop Tiny Muskens bij hem thuis in Breda met de toenmalige voorzitter en de secretaris van de HRN, Amresh Tewarie en Bikram Lalbahadoersing.

Op 24 februari 2007 was de eerste grotere ontmoeting van 200 hindoes en katholieken in de hindoetempel in het Gelderse Wijchen. De bijeenkomst was georganiseerd door de HRN en de CID met als sprekers bisschop Tiny Muskens, Leo van den Broek, pandit Lalbahadoersing en voorzitter Amresh Tewarie van de HRN. Men sprak toen over bronnen voor dialoog en samenwerking.

Op woensdag 23 maart 2011 was er een tweede grote bijeenkomst van hindoes en katholieken georganiseerd door de HRN en de CID in de Boskantkerk in Den Haag tijdens een symposium over duurzame samenleving. Sprekers waren de toenmalige CID-voorzitter bisschop Hans van den Hende en Radj Bondhoe, destijds voorzitter van de HRN.

Foto: van links naar rechts Mgr. M. Muskens (+), pandit Lalbahadoersing en Amresh Tewarie tijdens de eerste grote ontmoeting van katholieken en hindoes in de hindoetempel te Wijchen in 2007. (foto: Mandir Wijchen).