Rooms-Katholieke Kerk Nederland > Actueel > Kardinaal Turkson op landelijke inspiratiedag: “Overal zijn kansen voor caritas”

“Caritas is niet de zoveelste vorm van sociale ondersteuning. Wat we doen is meer dan dat en gaat verder.” Op zaterdag 6 april is kardinaal Turkson uit Rome te gast op de landelijke inspiratiedag ‘Caritas beweegt’, in Nieuwkuijk.

Kardinaal Turkson is hoofdcelebrant in de eucharistieviering, preekt en houdt de eerste inleiding. Daarin benadrukt hij dat caritas hoort bij het wezen van de Kerk. “De Bijbel zegt: er mag geen armoede zijn onder jullie. Dat is niet alleen spiritueel, maar ook materieel. Niemand moet het hoeven te stellen zonder die basale zaken die nodig zijn om te leven.”

Kardinaal Turkson is prefect van de dicasterie voor de Bevordering van de Gehele Menselijke Ontwikkeling. Overal zijn kansen voor caritas, vertelt hij. Van de lokale caritas vraagt dat creativiteit. Kardinaal Turkson: “Ziekenhuizen bouwen is in Afrika bijvoorbeeld nog steeds nodig. In Europa niet, omdat de overheid daarvoor zorgt. Dus in de verschillende situaties moet de lokale caritas creatief zijn. Wat hoef je niet te doen en wat kun je oppakken? En welke samenwerkingen kun je aangaan?”

De kardinaal benadrukt dat de caritas daarbij haar eigen specifieke inbreng heeft: “Het is de liefde van Christus die ons inspireert. Daarvoor is vorming nodig, moeten we onze competenties ontwikkelen. Maar ook is nodig dat we ons hart vormen naar het hart van Jezus.”

Nederlandse bisdommen

De landelijke inspiratiedag ‘Caritas beweegt’ werd georganiseerd door de Nederlandse bisdommen en financieel mede mogelijk gemaakt door Kansfonds. Er waren 170 deelnemers. Mgr. De Korte heette de gasten en deelnemers welkom in Nieuwkuijk. Samen met mgr. Van den Hende, mgr. Liesen, mgr. De Jong en mgr. Hoogenboom concelebreerde hij in de eucharistieviering, waarin kardinaal Turkson hoofdcelebrant was. In de middag werden verschillende workshops gegeven.

Lees meer over onder meer de toespraken van  Hilde Kieboom en zuster Sarah Böhmer en bekijk alle foto’s op katholiekleven.nl.

(Foto’s: Ramon Mangold)

Tags: , , ,