Rooms-Katholieke Kerk Nederland > Actueel > Kardinaal Eijk spreekt op studiemiddag: ‘De toekomst start … thuis’

Kardinaal Eijk spreekt op studiemiddag: ‘De toekomst start … thuis’

Op 22 april aanstaande is kardinaal Eijk een van de sprekers tijdens de studiemiddag ‘De toekomst start … thuis’, een bijeenkomst waar wordt ingezoomd op gezinsbeleid en de rol van het gezin voor de samenleving. ‘Een betere toekomst, dat wil iedereen, maar waar begin je? Een stabiele samenleving waarin iedere mens kan floreren, begint bij het investeren in gezonde en stabiele gezinnen’, aldus de organisatie.

Het initiatief voor de studiemiddag komt van GezinsPlatform.NL in samenwerking met FAFCE (Federatie van Katholieke Gezinsorganisaties in Europa) en opGROEIsymposium. “Het gezin verdient meer aandacht en ondersteuning binnen maatschappij en Kerk”, aldus Yvonne Koopman, voorzitter van GezinsPlatform.NL.

Geestelijke gezondheid

‘De samenleving is in zekere zin de spiegel van het gezin. De kenmerken die het gezin sterk maken, zoals trouw, dienstbaarheid en zelfwaarde, dreigen steeds verder uit de maatschappij te verdwijnen. Afname van de geestelijke gezondheid van met name jongeren, toenemende eenzaamheid onder ouderen en een problematische demografische ontwikkeling, zijn slechts een paar gevolgen die zich steeds dringender aandienen. Kardinaal Eijk staat op de studiemiddag stil bij deze onderwerpen,’ zo kondigt de organisatie aan.

Naast kardinaal Eijk geven ook Hélène Selderhuis (beleidsadviseur Europarlement SGP) en Vincenzo Bassi (voorzitter van FAFCE) een lezing. Mw. Selderhuis spreekt over de invloed van Europa op gezinsbeleid, ook in Nederland. Voorzitter V. Bassi bezoekt Nederland voor het eerst namens FAFCE, de federatie van katholieke gezinsorganisaties in Europa, en gaat onder meer in op de rol van het gezin in de samenleving en het belang van een vertegenwoordiging van het gezin richting de overheid.

Tijd en plaats

Op maandag 22 april staan vanaf 15:00 de deuren van conferentiecentrum Mariënkroon aan de Abdijlaan 8 in Nieuwkuijk open. Er is ruime parkeergelegenheid. De studiemiddag start om 15:30 uur en zal tot ca 20:00 uur duren. Naast de lezingen is er, onder andere tijdens een uitgebreid buffet, ruim gelegenheid voor ontmoeting en uitwisseling zodat de deelnemers elkaar kunnen leren kennen, van gedachten kunnen wisselen en elkaar kunnen bemoedigen.

De studiemiddag vindt plaats in aanloop naar de Week van het Gezin (11 t/m 17 mei) die GezinsPlatform.NL dit jaar voor de tweede keer organiseert, en de Europese verkiezingen (6 juni). Kosten voor deelname: €25,-.

Voor informatie over het programma, de lezers en het aanmelden: gezinsplatform.nl/studiedag.

Tags: ,