Rooms-Katholieke Kerk Nederland > Actueel > Nieuwsberichten voor parochies > Nieuwe videoreeks op katholiekleven: Pelgrims van hoop – Op weg met het kerkelijk jaar

Paus Franciscus heeft 2025 afgekondigd als Jubeljaar (Heilig Jaar) met als motto “Pelgrims van hoop”. Dit is vertaald naar een nieuwe videoreeks op katholiekleven.nl, waarin de bisschoppen en hulpbisschoppen in gesprek gaan over het thema hoop. Zij doen dat aan de hand van het kerkelijk jaar. Wat vieren we op de hoogfeesten? En waarom en hoe kunnen deze hoogfeesten ons tot hoopvolle mensen maken?

Het is gebruikelijk om een voorbereidingsjaar te houden voorafgaand aan een jubeljaar. Op verzoek van de paus krijgt dit vorm als een jaar van gebed. Elke bisschop steekt dan ook aan het begin van de video de “Pelgrims van hoop-kaars” aan en spreekt hierbij een gebedsintentie uit. Op de kaars is het logo van het jubeljaar afgebeeld.

Veertigdagentijd

In de eerste aflevering vertelt bisschop Van den Hout (bisdom Groningen-Leeuwarden) over de Veertigdagentijd: “Aswoensdag is het begin van de Veertigdagentijd. Dan veranderen de kleuren in de kerk naar paars. Dat geeft meteen een andere sfeer. Ook de liederen zijn aangepast. Je begint dan aan een voorbereidingstijd op het Paasfeest. Veertig dagen lang onthouding, vasten, meer aandacht voor gebed en voor de naastenliefde. Ik denk dat het heel belangrijk is om deze periode aandacht te geven. Je bereidt je voor. Ook dat is een vorm van vieren, zoals je ook een feest voorbereidt. In praktische zin en ook geestelijk. Je moet je instellen op het feest dat je viert.” Kijk de video op katholiekleven.nl.

Dit zijn alle onderwerpen uit de serie:

1. Veertigdagentijd (14 februari-29 maart)
  2. Pasen (31 maart)
  3. Hemelvaart (9 mei)
  4. Pinksteren (19 mei)
  5. Sacramentsdag (2 juni)
  6. Petrus en Paulus (29 juni)
  7. Maria tenhemelopneming (15 augustus)
  8. Allerheiligen (1 november)
  9. Allerzielen (2 november)
  10. Advent (1 december)
  11. Kerstmis (24 december)
  • Kijk voor meer informatie over de verschillende hoogfeesten op Vier.nu. Op deze site kunt u ook de videoserie Pelgrims van Hoop volgen.
  • Kijk hier voor de Nederlandse website Jubeljaar 2025.

Foto’s beschikbaar voor parochiebladen en -websites

Voor parochiebladen en parochiewebsites stelt katholiekleven.nl enkele foto’s beschikbaar voor het Jubeljaar 2025. Op de foto’s is een brandende kaars afgebeeld met het logo van het Jubeljaar “Pelgrims van hoop”. Er zijn twee foto’s in liggend formaat en twee foto’s in staand formaat. De foto’s kunnen worden gedownload onder “voor parochies” op de website van katholiekleven.nl. De fotocredit die vermeld moet worden bij gebruik van de foto’s is: Katholiekleven.nl.

Tags: , ,