Rooms-Katholieke Kerk Nederland > Actueel > Kardinaal Eijk geïnterviewd voor t.v.-serie ‘Klonen, wens of waanzin?’

Kardinaal Eijk geïnterviewd voor t.v.-serie ‘Klonen, wens of waanzin?’

BNN/Vara zendt momenteel een serie uit met de titel ‘Klonen, wens of waanzin’. Presentatoren Bas Haring en Sophie Hilbrand reizen de wereld rond om mensen te interviewen over dit vraagstuk. Ze lieten een hond klonen in Zuid-Korea en bezochten een bedrijf waar paarden worden gekloond voor de sport. In Nederland interviewden ze onder anderen kardinaal Eijk, referent voor medisch ethische vraagstukken van de bisschoppenconferentie.

Het interview was er op gericht om het standpunt van de Kerk over dit bij velen gevoelige onderwerp helder te krijgen. Tot verrassing van presentator Bas Haring blijkt dit standpunt helder en duidelijk afgebakend.

Lees hier een korte samenvatting van het kerkelijk onderricht over klonen, waaruit blijkt dat er geen essentieel bezwaar is tegen het klonen van dieren, mits het Algemeen Welzijn er mee wordt gediend, het niet schadelijk is voor het milieu en niet onnodig wreed ten opzichte van dieren. Het klonen van mensen is uitgesloten omdat elke embryo vanaf de conceptie door de Kerk wordt gerespecteerd als menselijke persoon. De ene mens mag niet worden opgeofferd voor bijvoorbeeld de medische behandeling van een andere mens, ook niet als het een kloon van die mens zelf betreft.

Kijk hier voor de serie ‘Klonen, wens of waanzin’.