Rooms-Katholieke Kerk Nederland > Actueel > Jong Katholiek en Katholiekleven.nl maken samen video’s en podcasts voor de WJD in Panama

Jong Katholiek en Katholiekleven.nl slaan de handen ineen voor een aantal bijzondere video’s en podcasts voor de Wereldjongerendagen (WJD) in Panama. Deze WJD vinden plaats van 22 tot en met 27 januari en zijn anders dan andere WJD’s. Niet alleen omdat ze plaatsvinden in januari, maar ook omdat de Nederlandse reis een speciaal aanbod heeft voor Young Professionals.

“Young Professionals staan op een belangrijk kruispunt in hun leven,” vertelt WJD-projectleider Bob Wegkamp. “Ze beginnen aan een carrière en maken keuzes die bewust of onbewust een grote impact hebben op de rest van hun leven. Vaak levert dit keuzestress op voor jongeren: de keuzes lijken eindeloos en de gevolgen zijn groot.”

De Nederlandse reis naar de WJD biedt daarom in een aantal streams gelegenheid dieper in te gaan op een aantal vragen en thematieken. “Centraal staat de vraag wie jij bent, wat je plek is op je werk en in je privéleven en wat jouw (katholieke) identiteit daarin kan betekenen,” legt de website van de WJD uit.

De streams zijn verbonden met en een aanvulling op het wereldwijde thema van de WJD: “Zie de dienstmaagd des Heren; mij geschiede naar uw woord” (Lucas 1, 38). Paus Franciscus benadrukt dat Maria met haar geloof, moed en durf een voorbeeld is voor jongeren en de Kerk.

Hoe weet je dat je op de juiste weg bent?

De eerste video over een stream ging op 25 mei online. Kapelaan Johannes van Voorst begeleidt tijdens de WJD de stream ‘Faith seeking understanding’. In het filmpje vertelt hij dat hij ruimtevaarttechniek studeerde, maar priester werd, nadat hij had ervaren hoe God hem persoonlijk roept. Kapelaan Johannes weet wat het is om op een kruispunt te staan. “Als moderne mensen willen we vaak alles begrijpen vóórdat we een stap zetten. Maar dat werkt niet altijd zo in het geloof. En dan vraagt het moed en durf om een volgende stap te zetten, terwijl je nog niet helemaal voor je ziet hoe het gaat uitwerken.”

Bob Wegkamp: “Ook voor de podcasts spreken we tijdens een reeks interviews met interessante gasten over het maken van belangrijke keuzes: Hoe pak je dat het beste aan? Hoe weet je dat je op de juiste weg bent? Hoe belangrijk is je identiteit in het maken van keuzes? En welke rol speelt God en het geloof in dit proces? We horen allerlei frisse perspectieven op deze vragen, vanuit verschillende spiritualiteiten binnen de Kerk.”