Rooms-Katholieke Kerk Nederland > Actueel > Interreligieuze dialoog > Interreligieus netwerk In Vrijheid Verbonden organiseert symposium over zorgzame samenleving

Maandag 22 januari organiseert het interreligieus netwerk In Vrijheid Verbonden haar jaarlijkse bijeenkomst in TivoliVredenburg te Utrecht. Het thema van deze bijeenkomst is ‘Een zorgzame samenleving’. De bijeenkomst wordt onder anderen bijgewoond door prinses Beatrix en namens de Nederlandse Bisschoppenconferentie door haar voorzitter, bisschop Van den Hende.

Faiza Ouhlasen is hoofdspreker van deze bijeenkomst. Ze neemt de aanwezigen mee in haar worstelingen die ze doormaakte toen ze in 2013 als Greenpeace activiste vier maanden vastzat in Rusland. In die situatie werden haar idealen op een indringende wijze op de proef gesteld. ‘Is dit het nou waard?’ Toch is ze nog steeds vastbesloten om zich in te zetten voor een leefbare wereld voor toekomstige generaties.

Syrisch orkest

Verder presenteren de verschillende religies en levensbeschouwingen hun opvatting ten aanzien van ‘Een zorgzame samenleving’. Dit wordt in de vorm van voordrachten, zang, dans en muziek gedaan. De bijdrage vanuit het christendom wordt deze keer verzorgd door jonge Syrische vluchtelingen in een traditioneel Syrisch orkest. De Syrische Ibrahim vluchtte uit Damascus en kwam uiteindelijk terecht in Breda. In zijn thuisland speelde hij in een orkest. Omdat hij het muziek maken miste, ging hij met hulp van het bisdom Breda op zoek naar zijn oude bandleden en vond ze. Ze vormden samen opnieuw een orkest.

In Syrië speelden deze muzikanten tijdens processies en andere vieringen van de kerk. Het zijn Christelijke Syrisch orthodoxe vluchtelingen. De jongste is twaalf, de oudste tweeëntwintig. In Nederland raakten ze na hun vlucht verspreid over het hele land. Door Ibrahims initiatief vinden steeds meer muzikanten elkaar terug en vergeten in het orkest voor even dat ze gevlucht zijn. In de zorgzame samenleving krijgen ze veel steun. Zo kregen ze gratis instrumenten van een fanfareorkest uit een dorp in Brabant, er werd spontaan geld ingezameld en de muzikanten worden geholpen door een kapelaan die in zijn vrije tijd drummer is. Deze jonge vluchtelingen ervaren de zorgzame samenleving aan den lijve.

Waardegedreven

In Vrijheid Verbonden wil met de bijeenkomst op 22 januari 2018, samen met de wijsheidstradities in Nederland, zich sterk maken voor een waardegedreven benadering van maatschappelijke vraagstukken, zodat uitdagingen in de samenleving niet vanuit angst, uitsluiting en uitzichtloosheid worden benaderd maar vanuit harmonie, compassie, acceptatie en verdraagzaamheid.

Het netwerk In Vrijheid Verbonden bestaat uit mensen die vanuit verschillende religies en levensbeschouwingen samenkomen en de handen ineen slaan om zich gezamenlijk te presenteren en sterk te maken voor de democratie. Verdraagzaamheid en respect voor verschillen staan daarbij centraal. Voor de Rooms-Katholieke Kerk is drs. Berry van Oers, beleidsmedewerker en deskundige op het gebied van de interreligieuze dialoog, afgevaardigd in de organisatie van dit netwerk.

In Vrijheid Verbonden organiseerde de eerste bijeenkomst ter gelegenheid van het 25-jarig regeringsjubileum van Koningin Beatrix in 2005. De gemeente Utrecht is mede-gastheer.

Op de foto: prinses Beatrix bij de bijeenkomst in 2016, links in beeld kardinaal Eijk.