Rooms-Katholieke Kerk Nederland > Actueel > Parochiebladenservice > In 2022 waarschijnlijk weer pelgrimsreizen naar onder meer Lourdes, Rome en Santiago

Het ziet ernaar uit dat er dit jaar weer bedevaarten naar buitenlandse bestemmingen als Lourdes, Rome of Santiago kunnen plaatsvinden. Het Huis voor de Pelgrim in Maastricht heeft zijn programma voor 2022 gepresenteerd, met zeven bedevaarten naar Lourdes in mei en september en ook reizen naar andere internationale pelgrimsoorden.

Op vrijdag 11 februari wordt het feest van Onze-Lieve-Vrouw van Lourdes gevierd. Dit gebeurt op de datum waarop Maria in 1858 in de Franse plaats Lourdes voor de eerste keer verscheen aan het meisje Bernadette Soubirous. Sinds de erkenning van de verschijningen gaan er elk jaar miljoenen mensen op bedevaart naar Lourdes.

Door de coronapandemie lagen de bedevaarten afgelopen twee jaar echter zo goed als stil. Nu er meer versoepelingen in de coronamaatregelen zijn, durft het Huis voor de Pelgrim het weer aan om bedevaarten aan te bieden. Naast reizen naar Lourdes zijn er dit jaar ook bedevaarten naar Assisi en Rome, Banneux, Fátima, Ierland, Israël, Pater Pio in Zuid-Italië en Santiago de Compostela.

De reizen naar Lourdes en Banneux zijn ook geschikt voor mensen die mindervalide zijn of zorg nodig hebben. Dankzij de inzet van honderden vrijwilligers kan het Huis voor de Pelgrim dit leveren. De bedevaarten naar Lourdes worden steeds begeleid door een van de Nederlandse bisschoppen. Tijdens alle bedevaarten worden de op dat moment geldende coronamaatregelen in acht genomen.

Kijk voor meer informatie op de website van het Huis voor de Pelgrim

Bericht en foto (Lourdes) via bisdom Roermond.

Tags: , ,