Rooms-Katholieke Kerk Nederland > Actueel > Interreligieuze dialoog > Herman van Rompuy over godsdienst, levensbeschouwing en de rechtstaat in Europa

Herman van Rompuy over godsdienst, levensbeschouwing en de rechtstaat in Europa

Maandag aanstaande, 23 januari 2017, organiseert In Vrijheid Verbonden een bijeenkomst met als thema ‘Godsdienst, levensbeschouwing en de rechtstaat in Europa’. Prof. Herman van Rompuy, voormalig voorzitter van de Europese Raad, leidt het thema in aan de hand van stellingen:
• het onderscheid tussen Kerk en Staat is totaal anders dan de verhouding religie-politiek;
• een samenleving moet gebaseerd zijn op gedeelde publieke waarden die gestuurd worden door culturen, overtuigingen, godsdiensten, volken, talen;
• publieke waarden zijn alleen duurzaam indien ze ook ‘bescherming’ bieden tegen bedreigingen waaronder werkloosheid, ongelijkheid, criminaliteit, terrorisme.
Een panel en het publiek gaan over het thema met elkaar in discussie. Het panel bestaat uit prof. Beatrice de Graaf, voormalig Tweede Kamerlid Boris van der Ham en Rasit Bal, voorzitter van het Contactorgaan Moslims en de Overheid.

Binnen In Vrijheid Verbonden werken vertegenwoordigers van religies en levensbeschouwingen samen om zich gezamenlijk te presenteren en sterk te maken voor de democratie. De eerste presentatie was bij het zilveren regeringsjubileum van koningin Beatrix in 2005. Sindsdien houdt In Vrijheid Verbonden tweejaarlijks een bijeenkomst in aanwezigheid van prinses Beatrix. In de tussenliggende jaren worden thematische bijeenkomsten georganiseerd.

De bijeenkomst op 23 januari 2017 vindt plaats van 14.00 uur tot 17.00 uur in TivoliVredenburg, Vredenburgkade 11, 3511 WC Utrecht. Namens de Rooms-Katholieke Kerk zijn aanwezig mgr. J. van den Hende, voorzitter van de Nederlandse Bisschoppenconferentie en referent voor de oecumene, mgr. J. van Burgsteden, referent voor de interreligieuze dialoog en mgr. Th. Hoogenboom referent voor COMECE, de Commissie van Bisschoppen van de Europese Gemeenschap.

Voor deelname aan de bijeenkomst is aanmelding vooraf verplicht. Ook wordt U verzocht zich te legitimeren bij binnenkomst. U kunt zich aanmelden via deze link.

Foto: de bijeenkomst van  In Vrijheid Verbonden 2016.