Rooms-Katholieke Kerk Nederland > Actueel > Herdenking 450 jaar ‘Martelaren van Roermond’ op zaterdag 23 juli

Herdenking 450 jaar ‘Martelaren van Roermond’ op zaterdag 23 juli

Dit jaar is het 450 jaar geleden dat onder leiding van Willem van Oranje de ‘martelaren van Roermond’ werden vermoord. Zijn soldaten drongen de stad binnen en vermoordden drieëntwintig mensen, onder wie twaalf kartuizermonniken en -lekenbroeders en de secretaris van de toenmalige bisschop. Op zaterdag 23 juli wordt de moord op deze ‘martelaren van Roermond’ herdacht met een eucharistieviering, een symposium en de tentoonstelling ‘Roermond wordt wereldnieuws’.

Met een televisieserie en exposities in het hele land is afgelopen voorjaar de 450e verjaardag van de ‘Geboorte van Nederland’ gevierd. In 1572 begon onder leiding van Willem van Oranje de opstand tegen Spanje. Die opstand wordt doorgaans gepresenteerd als een heldenverhaal. Maar er was ook een andere kant: als gevolg van diezelfde opstand is het dit jaar óók 450 jaar geleden dat de bekende Martelaren van Gorcum werden vermoord en de veel minder bekende ‘Martelaren van Roermond’.

Zaterdag 9 juli vindt in Brielle de nationale bedevaart naar de martelaren van Gorcum plaats. Onder hen ook twee Limburgers: de franciscanen Hiëronymus en Antonius uit Weert. Twee weken later op zaterdag 23 juli is het op de dag af 450 jaar geleden dat in de Caroluskapel in Roermond de brute moord op de kartuizers en andere geestelijken plaatsvond. Op een schilderij dat later van die gebeurtenissen werd gemaakt, spuit het bloed tot aan het plafond. In het voormalige klooster bij die kapel zijn tegenwoordig de kantoren van het bisdom Roermond gevestigd.

Twee kanten van het verhaal

Om de twee kanten van hetzelfde verhaal te vertellen, hebben het stadsarchief Roermond en de Christoffelparochie er samen met het bisdom voor gekozen om dit jaar twee exposities in de Caroluskapel te organiseren. De een vertelt het verhaal van de Geboorte van Nederland en de ander het verhaal van de moord op de kartuizers. De expositie wordt zaterdag 23 juli geopend.

De tentoonstelling laat schilderijen, gravures en boeken uit de vijftiende tot en met de negentiende eeuw zien, afkomstig uit verschillende openbare en privécollecties. Deze objecten vetellen het verhaal van de Martelaren van Roermond, het klooster waarin ze verbleven en de verregaande impact die deze gebeurtenis had. Een gedetailleerde maquette laat zien hoe het drama verliep en op welke plekken in het klooster de slachtoffers aan hun eind kwamen. Een audiovisuele presentatie toont hoe elders in Europa enorme schilderijen de herinnering aan deze gruwelijke gebeurtenis levend hielden. Sommige van de getoonde objecten keren voor korte tijd terug naar de plek waar ze ooit werden bewaard, andere zijn nooit eerder te zien geweest. Maar het meest bijzonder – en indringend – is het feit dat de bezoeker zeer dicht bij het verhaal kan komen: in twee reliekkasten in de Caroluskapel wordt het gebeente van de in 1572 vermoorde monniken eerbiedig bewaard. Deze reliekkasten zijn voor bezoekers te zien.

Programma 23 juli

Het programma van zaterdag 23 juli ziet er als volgt uit: Om 11.00 uur is er een pontificale eucharistieviering in de Caroluskapel, gevolgd door een processie door de kruisgang met een deel van de relieken van de Martelaren van Roermond. Aansluitend wordt het beeld ‘De Kartuizer’ van kunstenaar Jean Notten onthuld. Na een gezamenlijke lunch is er vanaf 14.00 uur een middagsymposium met lezingen door drs. Ben Hartmann, pater Johannes Maria Touw en drs. Rob Dückers. De Caroluskapel, is tot en met eind 30 oktober van woensdag tot en met zondag geopend van 14.00 uur – 17.00 uur.

Bericht via bisdom Roermond. Afbeelding (detail): historiehuis Roermond.

Tags: , ,