Rooms-Katholieke Kerk Nederland > Actueel > Friese commissaris van de Koning Arno Brok: ‘Katholiek zijn is deel van mijn identiteit’

In het oktobernummer van Spreek!, het bisdomblad van Groningen-Leeuwarden, komen  uiteenlopende stemmen aan het woord over ‘Missie in deze tijd’. Een openhartige commissaris van de Koning (CdK, foto) naast een gedreven Afrikaanse pastoor in Friesland. De missie van de Neocatechumenale Weg naast die van katholieke basisscholen en ‘publieke theologen’ van de Radboud Universiteit.

Zij geven samen een nieuw beeld van ‘missie’ in deze tijd.

Geloof niet achter de voordeur
De Friese CdK Arno Brok (VVD) steekt zijn passie voor kerk en geloof niet onder stoelen of banken: ‘Katholiek zijn is deel van mijn identiteit. Mijn missie als bestuurder is mensen en ideeën samenbrengen. De samenleving is veel minder maakbaar dan sommigen denken.’’ Brok is ook actief in de pauselijke lekenorde Ridders van het Heilig Graf: een exclusief genootschap voor spiritualiteit, caritas en broederschap.

Eerder in Spreek! (mei 2018) sprak de Groningse CdK-collega René Paas zich uit over publiek bestuur en zijn protestants-christelijke inspiratie. Beide bestuurders keren zich tegen de tijdgeest die religie en geloof achter de voordeur wil opsluiten. Prominent wetenschapper en terrorisme-expert Beatrice de Graaf deelt dezelfde opvatting in een interview in Spreek! van juli 2018.

Omgekeerde missie
Pater-Spiritijn Charles Eba’a uit Kameroen ontdekte hoe geloof in God in Nederland op een aanmerkelijk zachter pitje staat dan in zijn Afrikaanse thuisland. In Heerenveen investeert hij vooral in persoonlijk contact en bezoek: ‘’… om God weer op de agenda te krijgen.’’

Missie Paus Franciscus
Volgens bisschop Ron van den Hout waarschuwt Paus Franciscus het evangelie niet als ‘product’ aan de man te brengen: ‘’Een fundamentelere bezinning is nodig: Wat betekent het dat de mens geschapen is? Waarom heeft hij het evangelie nodig? Wat kunnen kerk en evangelie betekenen om de samenleving op Gods Koninkrijk te laten lijken?’’ Mgr. Van den Hout is sinds mei 2019 referent Missie en Ontwikkelingssamenwerking namens de Nederlandse bisschoppenconferentie.

Bericht en foto’s via bisdom Groningen-Leeuwarden,  foto’s: Marlies Bosch.

Tags: