Rooms-Katholieke Kerk Nederland > Actueel > Emeritus-bisschop Wiertz van bisdom Roermond geeft afscheidscadeau aan goede doelen

Emeritus-bisschop Frans Wiertz van bisdom Roermond heeft bij zijn afscheid als bisschop van Roermond eind vorig jaar van veel mensen een financiële bijdrage cadeau gekregen. In totaal ging het om een bedrag van ruim 25.000 euro. Zoals aangekondigd wordt dit verdeeld over drie diaconale doelen.

De helft van het bedrag gaat naar missieprojecten in het bisdom Lahore in Pakistan, waar de katholieke kerk onder zeer moeilijke omstandigheden moet functioneren. Mgr. Wiertz heeft in het verleden vaker contact gehad met aartsbisschop Sebastian Francis Shaw O.F.M. van Lahore. Deze is meerdere keren in Roermond op bezoek geweest. Het was de bedoeling dat Mgr Wiertz hem vorig voorjaar als laatste missiereis tijdens zijn episcopaat een tegenbezoek zou brengen. Die reis kon echter op het laatste moment niet doorgaan. Mgr Wiertz heeft toen besloten de helft van zijn afscheidscadeau beschikbaar te stellen voor projecten in Pakistan.

Projecten in Limburg
De rest van het geld gaat naar twee diaconale projecten in Limburg: Het Huiskamerproject OOR in Roermond en het inloophuis Bie Zefke in Sittard mogen beide € 6.250 tegemoet zien. De bedoeling is dat zij het geld direct ten goede laten komen van hun bezoekers/hulpbehoevenden.

Dankwoord
Mgr Wiertz is zeer onder de indruk van het grote bedrag dat hem bij zijn afscheid geschonken is. Hij geeft het met veel plezier door aan de genoemde goede doelen. Graag zou de emeritus-bisschop alle gevers persoonlijk bedanken, maar door het grote aantal is dat helaas onmogelijk. Bovendien zijn van de meeste gevers geen adresgegevens bekend. De emeritus-bisschop laat weten dat dit bericht als een algemene blijk van dank en grote waardering voor ieders gift mag worden beschouwd.

Bericht en foto: bisdom Roermond,