Rooms-Katholieke Kerk Nederland > Actueel > Duizenden bedevaartgangers verwacht bij Stille Omgang in Amsterdam

Duizenden bedevaartgangers verwacht bij Stille Omgang in Amsterdam

Zaterdag 16 maart wordt in Amsterdam de Stille Omgang gelopen. De organisatie verwacht duizenden bedevaartgangers uit het hele land om mee te lopen in deze nachtelijke tocht door het centrum van Amsterdam. Meerdere bisschoppen zijn bij deze gelegenheid in Amsterdam aanwezig.

Voor of na de Stille Omgang wonen de deelnemers één van de twintig feestelijke eucharistievieringen bij, in één van de zeven binnenstadskerken. Het motto of de intentie voor de Omgang van 2019 is: “Vreugde is het onmiskenbare teken van God”. Voor jongeren is er in de Mozes en Aäronkerk een speciale jongerenviering.

Route

De Stille Omgang volgt de route die de pastoor van de Oude Kerk in 1345 liep, nadat hij getuige was geweest van een eucharistisch wonder dat aan een zieke geschiedde: het Mirakel van Amsterdam. Een door de zieke uitgebraakte hostie was in het vuur gegooid om te verbranden. Volgens de overlevering vond men de geconsacreerde hostie de volgende dag ongeschonden terug in de as.

In de middeleeuwen vierden de christenen dit wonder met een feestelijke mirakelprocessie. Vanaf 1881 door een nachtelijke omgang in stilte, inspiratiebron voor alle stille tochten in Nederland. Uniek aan deze tocht zijn de stilte, het ontbreken van uiterlijk vertoon, het duistere uur en de zwijgende verbondenheid van de duizenden gelovigen. De Omgangers weten zich al biddend en mediterend verbonden met Jezus Christus die zich aan alle mensen van goede wil geeft als leeftocht voor onderweg.

Kijk voor verdere informatie op www.stille-omgang.nl.