Rooms-Katholieke Kerk Nederland > Dossiers > Uitgelicht: Misbruik > Dit verwacht de organisatie in Rome van de kerktop over seksueel misbruik

Dit verwacht de organisatie in Rome van de kerktop over seksueel misbruik

Van 21 tot en met 24 februari komen bisschoppen uit de hele wereld bijeen in Rome. Paus Franciscus nodigde de voorzitters van de bisschoppenconferenties uit voor een topontmoeting over seksueel misbruik. Ook een aantal religieuze oversten is aanwezig. Op de bijeenkomst spreken tevens slachtoffers van seksueel misbruik over hun ervaringen.

Gevraagd naar het doel van de ontmoeting zei paus Franciscus in januari tegen de pers, dat het vooral gaat om bewustwording en dat de Kerk vergeving zal vragen. De paus sprak met journalisten in het vliegtuig op weg terug van de Wereldjongerendagen in Panama.

“In sommige delen van de wereld is er veel ervaring van bisschoppen met de preventie en aanpak van seksueel misbruik. In andere delen van de wereld veel minder,” signaleert pater Hans Zollner SJ. Hij is hoofd van het Centrum voor de Bescherming van Kinderen aan de Gregoriana Universiteit in Rome en lid van het team van vier personen dat de ontmoeting van bisschoppen voorbereid. “Wat mij betreft is de ontmoeting in februari een succes als alle deelnemers begrijpen wat er op het spel staat en wat ze te doen staat, en dat ze samen voor dit grote en urgente probleem staan.”

De voorzitters van de bisschoppenconferenties zullen tijdens plenaire sessies en in deelgroepen spreken over drie thema’s: verantwoordelijkheid nemen, verantwoording afleggen en transparantie betrachten. Paus Franciscus zal er alle dagen bij zijn. Pater Zollner: “De paus heeft de problematiek tot een prioriteit gemaakt voor zichzelf en voor de hele Kerk door deze ontmoeting bijeen te roepen.”

Hoewel de kerktop moet bijdragen aan een eensgezinde aanpak, zou het verkeerd zijn om van de bijeenkomst één wereldwijde oplossing te verwachten, benadrukt Zollner. Rechtssystemen zijn anders, talen en concepten verschillen, en de politieke en sociale situaties wereldwijd zijn divers. Overigens hebben op slechts zes à zeven bisschoppenconferenties na alle conferenties wereldwijd richtlijnen opgesteld en aan de Congregatie voor de Geloofsleer gezonden.

Verwacht pater Zollner dat er aan ‘decision making’ wordt gedaan tijdens de ontmoeting? “Zoals de paus heeft aangegeven is het een ontmoeting van bisschoppen als herders van de Kerk, die zich zullen laten informeren over wat hen te doen staat. In die zin is het zeker decision making, omdat ze een beslissing moeten nemen over zichzelf: wat is mijn rol en wat is de verantwoordelijkheid die ik moet nemen? Maar in een ontmoeting van drie dagen kun je geen beslissingen nemen over complexe canonieke zaken van het recht, bijvoorbeeld. Dit is niet het orgaan daarvoor, hoewel er waarschijnlijk wel over gesproken gaat worden.”

“Deze ontmoeting is een belangrijke stap op de lange weg die we gaan in antwoord op het zware probleem van kerkelijk seksueel misbruik,” aldus pater Zollner. “We streven ernaar dat de deelnemers na afloop doordrongen zijn van de tragedie die kerkelijk seksueel misbruik is en van de grote gevolgen die het heeft voor slachtoffers, en dat ze ervoor zorgen dat de fouten die de Kerk heeft gemaakt, waar het gaat om preventie van misbruik en doofpot, niet worden herhaald. ”Vanuit Nederland neemt Mgr. Van den Hende deel aan de ontmoeting als voorzitter van de Nederlandse bisschoppenconferentie.

(Bron: Crux)

Foto St. Pieter, Rome: Ramon Mangold