Rooms-Katholieke Kerk Nederland > Actueel > oecumene > Chaldeeuwse Bisschop Antoine Audo sj van Aleppo houdt lezing over Kerk in oorlogstijd

Mgr. dr. Antoine Audo sj., de katholiek-chaldeeuwse bisschop van Aleppo, is in februari voor een oecumenisch symposium enkele dagen in Nederland. Hij ontmoet deze dagen onder anderen mgr. Van den Hende, voorzitter van de Nederlandse Bisschoppenconferentie, om te spreken over de situatie in zijn land. Op vrijdagavond 22 februari houdt hij in de Mozes en Aäronkerk in Amsterdam een lezing over de Kerk in oorlogstijd en de hoop op vrede. De bijeenkomst wordt afgesloten met een gebedsdienst om vrede.

Van 2011 tot 2017 was Mgr. Audo voorzitter van Caritas Syrië dat dankzij steun van het netwerk van Caritas Internationalis een belangrijke rol speelt in de humanitaire hulpverlening, met name in Damascus, Homs en Aleppo. Caritas Syrië beschikt voor de hulpverlening over acht afdelingen verspreid over het land.

Antoine Audo werd in 1946 in Aleppo geboren. In 1969 sloot hij zich aan bij de orde van de Jezuïeten van de Chaldeeuwse ritus. Hij studeerde Arabische letterkunde aan de Universiteit van Damascus en doctoreerde in 1979 aan de Sorbonne in Parijs op een proefschrift over “Het contemporaine islamitische politieke denken”. In datzelfde jaar werd hij priester gewijd. Daarna studeerde hij Bijbelwetenschappen aan het Pauselijk Bijbelinstituut in Rome. Hij doceerde enkele jaren exegese aan de universiteiten van Beiroet en Kaslik.

In 1992 werd hij door paus Johannes Paulus II benoemd tot bisschop van het katholiek-chaldeeuwse bisdom Aleppo. Hij werd in oktober van dat jaar tot bisschop gewijd door de Chaldeeuwse patriarch Raphaël I Bidawid.

De lezing op vrijdag 22 februari 2019 wordt gehouden in de Mozes en Aäronkerk, Waterlooplein 207 in Amsterdam en begint om 18.30 uur. De lezing is in het Engels. Franse en Nederlandse vertaling is beschikbaar.

De lezing wordt georganiseerd door de Gemeenschap van Sant’Egidio en de Katholieke Vereniging voor Oecumene.

Foto mgr. Audo via Katholieke Vereniging voor Oecumene.