Rooms-Katholieke Kerk Nederland > Actueel > Interreligieuze dialoog > Boodschap Rooms-Katholieke Kerk bij Vesak: voor een cultuur van zorg en solidariteit

De Pauselijke Raad voor de Interreligieuze Dialoog te Rome gaf op woensdag 26 mei een boodschap uit ter gelegenheid van Vesak. Op de volle maan van de maand Vesak, vallend in mei, herdenken boeddhisten de geboorte, ontwaken en dood van de Boeddha.

De Pauselijke Raad voor de Interreligieuze Dialoog roept in de boodschap boeddhisten en christenen op tot solidariteit. “Het leed dat wordt veroorzaakt door de COVID-19 pandemie heeft ons bewust gemaakt van onze gedeelde kwetsbaarheid en onderlinge afhankelijkheid. Wij zijn geroepen om die solidariteit te ontdekken en in praktijk te brengen die is verankerd in onze respectievelijke religieuze tradities”, zegt Miguel Ángel Kardinaal Ayuso Guixot, MCCJ, hoofd van de pauselijke raad, in de boodschap.

Hij wijst op de boeddhistische leer over de vier Hemelse Verblijfplaatsen of Deugden, de Brahma Vihara, die ons een tijdloze boodschap van solidariteit en actieve zorg biedt. Kardinaal Ayuso Guixot: “Sprekend over mettā (liefdevolle vriendelijkheid), sporen ze de volgelingen aan tot een grenzeloze liefde voor allen.”

De boodschap wordt afgesloten met de hoop dat de dramatische situatie van de COVID-19 pandemie de banden van vriendschap tussen christenen en boeddhisten versterkt en hen tevens verenigt in dienst van de mensenfamilie, door het praktiseren van “een cultuur van dialoog als weg, wederzijdse samenwerking als gedragscode, wederzijds begrip als methode en norm” (Paus Franciscus, Fratelli tutti, 285).

Drs. Berry van Oers, beleidsadviseur interreligieuze dialoog R.-K. Kerk.

Vesak boodschap 2021

Tags: ,